10 september 2018

Beverwijk: “Samenwerken binnen de gouden driehoek is een absolute must”

Op dinsdag 28 augustus vond de intervisie over branding en positionering van centrumgebieden plaats. Als centrumgebied wil je een eigen herkenbaar gezicht hebben. Maar waar vind je dat onderdeel waarin jij uniek bent? Welke stappen moet je zetten om tot een onderscheidende positionering te komen? En hoe zorg je ervoor dat alle betrokken stakeholders hierachter staan? Gemeente Beverwijk deelde haar ervaringen en presenteerde een bewezen succesvolle aanpak.

Van DNA naar brand
Inge Reijmer, ondernemerscoördinator van gemeente Beverwijk gaf inzage in de visie, kansen, successen, drempels én leermomenten: “Het vaststellen van het eigen DNA en het Marketing Landscape was ons startpunt. Vanuit het project ‘De nieuwe winkelstraat’ deden wij onderzoek naar ons DNA. Dit onder leiding van René Hendriks van Bureau Aan Zee en in samenwerking met Stichting Beverwijk Centrum en VVE Centrum Beverwijk. De hieruit voortgekomen adviezen zetten wij in werkgroepen om naar een brand. Dit alles maakte de provincie Noord-Holland mede mogelijk met de ‘Provinciale subsidie versterken winkelgebieden’.”

Lekker eigenwijs en verassend
Tijdens het evenement ‘Beverwijk Showt’, op 28 september, lanceert gemeente Beverwijk haar brand ‘Lekker eigenwijs en verassend’, of ook wel: ‘LEV’. Dit ziet men dan terug op de website en social media, maar ook in onder meer LEV-producten, LEV-posters, het LEV- storytellingboekje en de LEV-ondernemer van de maand, zegt Reijmer: “Met LEV hopen wij het ‘anders denken’ in ons centrum te motiveren. Alles toetsen we voortaan aan de standaarden van ‘LEV’. Dat belooft wat!”

Gouden driehoek
Reijmer kijk terug op een superleuk, maar intensief traject met veel vallen en opstaan: “Het verkrijgen van voldoende draagvlak bij ondernemers en eigenaren in het centrum is een absolute must. Die samenwerking in de gouden driehoek maakt dat een project valt of staat.”

Energie
Ook door deelnemers is de intervisie goed ontvangen, blijkt uit ook de de reactie die Michael xx van het bedrijf Oy stuurde: “Wat een supergave uitdaging, wat een enorm werk is er al verzet en vooral wat een energie en drive mochten we zien, voelen en ervaren! Chapeau! Heel veel succes met de voortgang, implementatie, borging en continuering hiervan. Dank voor het delen van zoveel leerzame informatie! Keep moving forward!”

Bekijk hier de presentatie van Beverwijk.
Bekijk hier de uitkomsten van de co-creatie sessies rond de centrale vraagstukken.

Ook aan een intervisie deelnemen? Bekijk hier het programma.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.