4 oktober 2017

Blurring heef positief effect op winkelgebieden

Het toestaan van blurring maakt winkelen leuker voor de klant én retailer. Dat blijkt uit het eindrapport ‘Pilot mengvormen Drank- en Horecawet’ van de VNG.  Gemeenten hebben instrumenten om ondernemers wat meer vrijheid te geven om detailhandel en horeca te mixen, maar dan moet de landelijke regelgeving wel worden aangepast. Uit het eindrapport van de pilot blijkt dat mengvormen in winkels en horeca een positief effect hebben op klanten, ondernemers en winkelgebieden. De VNG pleit er daarom voor om de Drank- en Horecawet aan te passen en de gemeente zelf te laten te beslissen of blurring is toegestaan.

Gedurende een jaar hebben 34 gemeenten samen met ondernemers met blurring geëxperimenteerd. Zo kon een slijter een proeverij organiseren, mocht een café als cadeau verpakt bier verkopen, en een restaurant de messen verkopen die ze daar zelf gebruiken.  Zowel gemeenten en ondernemers willen dat mengvormen worden toegestaan in een aangepaste DHW, zodat bijvoorbeeld ook proeverijen voortaan mogelijk zijn.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.