11 oktober 2016

Den Haag: één groot living lab

Den Haag is leading partner van de Retailinnovatie-agenda en ambieert om als Smart Shopping City de meest aantrekkelijke winkelstad van Nederland te zijn. Zowel voor consumenten als voor de detailhandel en daaraan gerelateerde organisaties. Smart Shopping richt zich op het versterken van winkelgebieden aan de hand van innovatie en het omarmen van nieuwe technieken. Hester Bunnik coördineert het programma.

‘Smart staat niet alleen voor ‘slim’, maar ook voor service, makkelijk, aantrekkelijk, relevant en toegankelijk. Smart Shopping zet zich in om ondernemers, winkelgebieden en BIZ’zen toekomstbestendig te maken. Het gaat daarbij onder meer over het gebruik van social media, goede online aanwezigheid, marketing en kennis over data. We bieden ondernemers trainingen aan om hun online skills te vergroten en zorgen er voor dat ze worden ontzorgd. In dit kader hebben onder meer een intensieve samenwerking met Den Haag Marketing, dat zich bezighoudt met de promotie van de stad. Per winkelgebied winkelgebied is een contentmanager aangesteld die actuele events en nieuws doorgeeft.

Haagse piccolo
We zien heel Den Haag als een groot living lab waar je kunt leren door te doen. Smart shopping heeft onlangs geparticipeerd in een hackathon. Daar is het idee voor een tool uitgekomen waarmee je kunt zien hoe je online scoort op vindbaarheid en zichtbaarheid. Dat is iets waar ondernemers echt iets aan hebben. Maar het draait niet alleen om techniek. Zo hebben we ook een hospitality challenge georganiseerd rond de vraag wat je met gastvrijheid in winkelgebieden kunt doen. Resultaat is de introductie van de Haagse piccolo, die de boodschappen van winkellende klanten waar ze maar willen bezorgt.

Concept store
Nieuwe ideeën worden in een retailomgeving getest. Concept store Collectiv is zo’n plek. Het is een mini warenhuis met producten van ruim twintig (beginnende) ondernemers en ontwerpers, een horecagedeelte en workshop- en vergaderruimte. Je vindt er vintage, fashion en lifestyle in een hippe sfeer waar het prettig om te verblijven. Ook de Store of the future, eerst gevestigd in New Babylon, krijgt hier een vervolg. Consumenten kunnen hier ter plekke technische snufjes uitproberen. Colleciv is overigens niet de enige proeftuin. Ook in Cab Fab, de oude Cabellero fabriek, gaat van alles gebeuren. Daar zitten veel creatieve bedrijven waar we, samen met de partners van de Retaillinnovatie-agenda, programma’s mee willen ontwikkelen. De Retaillinnovatie-agenda is gestart in Den Haag, maar moet worden uitgerold over andere steden. Die zijn van harte welkom in Den Haag een kijkje te komen nemen.’

Kijk voor informatie over Smart Shopping op www.haagsretailpunt.nl
Of neem contact op met Hester Bunnik: smartshoppingdenhaag@gmail.com

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.