6 december 2016

Medewerker met te weinig bagage mist de boot

Wat betekent het om te werken in een sector die ingrijpend wijzigt? In het kader van de Retailagenda heeft Kenniscentrum Handel (KCH) onderzoek laten doen naar de consequenties die de veranderende retail heeft op retailbedrijven en de mensen die er werken.

kch-rapport-transitieWie het onderzoeksrapport leest kan niet anders dan concluderen dat de retail voor een lastige opgave staat. Overleven is aanpassen en dat geldt zeker ook voor het Human Capital beleid. Om zich staande te kunnen houden zullen bedrijven zullen nieuwe businessmodellen invoeren en de arbeidsproductiviteit verhogen. Dat zal ten koste gaan van de werkgelegenheid, is een van de conclusies.
Medewerkers werken steeds meer in een digitale omgeving. Dat vraag om specifieke vaardigheden. Tegelijkertijd zijn er door innovatie van processen minder mensen nodig. Vooral mensen met minder bagage zullen in de problemen komen. Deze ontwikkeling is onomkeerbaar, stelt het onderzoek. Daarom moet er op grote schaal geschoold en omgeschoold worden.

Volgens KCH doet de sector er goed aan nu gericht en actief een sectorbreed Human Capital beleid te ontwikkelen waarin ook rekening wordt gehouden met de kleinschaligheid van de sector en de hoge arbeidsmobiliteit van medewerker.  Een van de actiepunten van de Retailagenda is met werkgevers- en werknemersorganisaties samen werken aan een Human Capital Agenda Retail om zo te voorzien in de benodigde competenties in de veranderde retail.

Download hier het rapport en de brochure met de belangrijkste bevindingen.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.