Strategische vraagstukken Werkconferentie 2018
Tijdens de Retailagenda Werkconferentie worden per thema strategische vraagstukken besproken. Dit zijn enkele voorbeelden van de vraagstukken die spelen, uiteraard kunt u ook andere strategische kwesties inbrengen tijdens de werkconferentie.
Regionale afstemming
- De sector lijkt regionale afstemming te zien als ‘ei van Columbus’, maar is dat ook zo?
- Hoe vergroot je de bestuurlijke wil om samen te werken en harde afspraken te maken?
- Hoe geef je uitvoering aan gemaakte afspraken zonder hierbij de ondernemer op de kast te jagen?
- Hoe ga je om met bestuurlijke regio’s en marktregio’s die elkaar niet altijd overlappen?
Lokale transformatie
- Hoe komen we tot het gedragen aanwijzen van kansrijke en kansarme gebieden?
- Hoe organiseren we de samenwerking tussen alle betrokken partners bij de aanpak van lokale transformatie-projecten?
- Lokale transformatieopgaven vereisen een integrale benadering, maar hoe realiseren we dan integrale financiering?
Casus Lokale transformatie & regionale afstemming
Gemeente Y kampt met wegtrekkende ondernemers met grote leegstand tot gevolg. Dit is een probleem voor vastgoedeigenaren, achterblijvende ondernemers en de gemeente en heeft invloed op de leefbaarheid van de stad. Het is noodzakelijk keuzes te maken tussen kansrijke en kansarme winkelgebieden in gemeente Y. De gemeente wil samen met haar stakeholders komen tot de aanwijzing van kansrijk en kansarme winkelgebieden. De keuze die hieruit voortvloeit leidt tot een transformatieopgave.
- Welke stakeholders moeten ten minste aan tafel zitten om de keuze kansrijk en kansarme winkelgebieden te bepalen en te realiseren?
- Welke criteria zouden gehanteerd moeten worden om te bepalen wat kansrijke en kansarme winkelgebieden zijn? En hoe wordt in dit proces ervoor gezorgd dat de keuze breed gedragen wordt door de verschillende stakeholders?
- Welke invullingen zijn te bedenken voor de kansarme winkelgebieden oftewel wat zijn kansrijke nieuwe binnenstadsconcepten en menging van functies (niet alleen uitgaan van retail). Denk hierbij out of the box.
- Hoe organiseren we de samenwerking tussen alle betrokken partners bij de aanpak van de transformatie-opgave?
- Lokale transformatieopgaven vereisen een integrale benadering, maar hoe realiseren we dan een integrale financiering?
- Welke instrumenten zijn nodig om de transformatie-opgaven te realiseren. Voldoet de bestaande regelgeving of is nieuwe regelgeving of experimenteerruimte nodig?
- Hoe zie je de rol van de retailagenda in deze totale opgave?
Uitgangspositie: denk vanuit je eigen positie, hou je eigen belangen hierin scherp.
Samen investeren
- Kleine winkeliers (en kleine winkeleigenaren) zijn slecht voorbereid en toegerust op het vijfjaarlijks aanpassen van de huurovereenkomst. Wat kunnen we doen om hen hiervoor beter te prepareren?
- Nu individuele winkels steeds minder noodzakelijk worden, worden winkelgebieden steeds belangrijker. In het verleden zijn onze binnensteden autonoom, organisch en gestuurd door de markt geworden wat ze nu zijn. Maar om de transformatieopgave van de binnensteden te laten slagen is het belangrijk dat de betrokken partijen samen een koers uitzetten en daar op sturen. Hoe pakken we dat aan?
- Om als sector Paris-proof te worden mag het gat tussen voorlopers en achterblijvers niet te groot worden. Hoe gaan we er voor zorgen dat de maatregelen om de voorlopers te stimuleren zo goed mogelijk afgestemd zijn op de maatregelen gericht op de achterblijvers?
Human Capital Agenda
- Hoe houd je de retailsector aantrekkelijk voor de mensen die de noodzakelijke vernieuwingen kunnen doorvoeren, de verdienkracht van de sector kunnen vergroten en daarmee de transitiekunnen dragen?
- Hoe til je ondernemers en medewerkers in de sector naar het gewenste nieuwe niveau om opgewassen te zijn tegen de uitdagingen waar de sector voor staat?
- Hoe ziet ondernemen in een nieuwe Retailcontext eruit en wat zijn de consequenties daarvan voor Huma Capital?
- Hoe krijgen we van daaruit meer zicht en grip op de vereiste kennis, skills en attitude van ondernemers en medewerkers en maken we Lifelong learning structureel onderdeel van Human Capital Management?
Kenniscreatie en innovatie
- Op welke thema’s is behoefte aan meer kennis dmv intervisies, kennissessies of onderzoek?
- Welke innovaties binnen de retail verdienen extra aandacht van uit de retailagenda in de vorm van een living lab?
- Welke bestaande initiatieven zijn er op gebied van livings labs en onderzoek mbt innovatie in de retail waar we bij willen aanhaken?
- Hoe kan men bijdragen aan de gekozen thema’s en living labs?
- Wat zijn de randvoorwaarden om succesvol te zijn als living lab en hoe initieer als gemeente met de verschillende marktpartijen een living lab?
- Wat willen we over 2 jaar hebben bereikt met het thema kenniscreatie en innovatie?