10 maart 2016

Welke bijdrage levert Alkmaar aan Ons Retailland?

Wethouder Kloos is trots op zijn stad. De detailhandel in de historische binnenstad van Alkmaar staat echter onder druk. De RetailDeal helpt Kloos in contact te komen met belanghebbenden en geeft hem daarnaast toegang tot nationale kennis en ervaringen. Binnen twee jaar hoopt Kloos op meer bezoekers, minder leegstand en nieuwe ondernemers.

“We zien de functie van de binnenstad veranderen. Samen met ondernemers en winkeleigenaren werken we toe naar een positieve invulling van die verandering.”

Alkmaar werkt volop aan de vitalisatie van haar winkellandschap. De stad neemt maar liefst deel aan drie pilots van de Retailagenda: Aangename Aanloopstraten, Verplichte Regels Winkelgebieden en De Nieuwe Winkelstraat. “We zoeken in de regelgeving naar manieren om ondernemerschap te vergemakkelijken en werken bijvoorbeeld samen met Rabobank aan een nieuwe visie voor de binnenstad”, aldus Kloos. Op de vraag op welke manier Alkmaar specifiek invulling geeft aan de Retailagenda kan Kloos kort antwoorden: “Het sluiten van een RetailDeal is een bekrachtiging van wat we al doen. We gaan na ondertekening verder met het uitvoeren van de pilots en alle andere initiatieven om de binnenstad van Alkmaar te versterken.”.

Regelmatig overleggen met ondernemers en winkeleigenaren is volgens Kloos essentieel. “Dat zijn de momenten waarop acties worden besproken en uitgezet. De gemeente faciliteert, maar het zijn de ondernemers die het uiteindelijk moeten doen.”.

“De ervaring leert ons tot nu toe dat de Retailagenda een waardevol middel is. Het platform draagt bij aan de uitwisseling van kennis en ideeën met andere gemeenten en deskundigen.”. Door ondernemers en winkeleigenaren te verenigen hoopt Kloos de behoeftes van de Nederlandse binnensteden ook op de politieke agenda te krijgen.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.