2 juli 2020

Onderzoek naar recente ontwikkelingen

Er verschijnen met regelmaat rapporten over de gevolgen van de coronacrisis. Nergens is het beeld erg rooskleurig. Locatus, Colliers International, RetailSonar en Rabobank schetsen in hun rapportages een beeld van de ontwikkelingen op het gebied van o.a. omzet, passantenstromen en online shoppen. De belangrijkste bevindingen op een rij.

Het aantal winkelpassanten nog lang op het oude niveau.

Locatus deed een grootschalige steekproef naar de ontwikkeling van de passantenaantallen in coronatijd. Vanaf half april constateerde Locatus een gedeeltelijk herstel van de drukte in binnensteden. Eind mei lagen de passantenaantallen op ongeveer 60% van wat ze voor corona waren. Vanaf 23 mei blijft het aantal elke zaterdag stabiel, maar ten opzichte van een jaar geleden ligt het aantal passanten dan nog steeds maar op 50% van het jaar ervoor. En dat ondanks de opening van de terrassen sinds 1 juni.

De conclusies van Locatus:

Download het rapport

Vijftigplussers omarmen online

Het gemak van online winkelen is ontdekt door de oudere generaties. Uit onderzoek van vastgoedadviseur Colliers International onder ruim tweeduizend consumenten blijkt dat een groot deel van de Nederlanders tussen de vijftig en tachtig jaar van plan is om ook na de coronacrisis vaker online te winkelen. De corona-uitbraak heeft een derde van de mensen tussen de 50 en 80 jaar definitief over de streep getrokken. Dit betekent minder publiek in de winkelstraten, waardoor in 2021 bijna één op de vijf winkels in middelgrote steden leeg komt te staan.

Ook deden 260 duizend huishoudens de afgelopen tijd voor het eerst online boodschappen. Deze ontwikkeling kan grote gevolgen hebben voor de Nederlandse winkelstraten. Colliers verwacht vooral problemen in de ‘middelgrote steden’ met een inwonersaantal tussen de 35 en 150 duizend, zoals bijvoorbeeld Heerlen, Lelystad en Almelo. Colliers verwacht dat in de middelgrote steden hierdoor op korte termijn één op de vijf winkels leeg komt te staan
De belangrijkste conclusies van het rapport op een rij:​

Download hier het rapport 

Klanten komen minder, maar kopen meer

Wat is de exacte impact van deze crisis? Hoe en waar winkelt de consument? Presteren winkels opnieuw op niveau? En wat met retail post-corona? RetailSonar (adviseur voor strategische locatiebeslissingen) voorziet een drastische verandering van het retaillandschap in de tweede helft van het jaar. Faillissementen, fusies, overnames en een groeiende kloof tussen kleine winkeliers en grote retailgroepen zullen de sector stevig door elkaar schudden. Het bedrijf analyseerde de actuele salesdata van 450 winkellocaties en bracht de impact van de coronacrisis in kaart. De omzet lijkt langzaam weer richting het ‘normale’ niveau toe te groeien maar is nog steeds gemiddeld ruim 13% lager dan vorig jaar. Vooral fashion, schoenen en zelfstandige winkels hebben het zwaar terwijl webwinkels explosief groeien. Tijdens de eerste fase van de lockdown piekte de online verkoop tot maar liefst +350%.
In het rapport IMPACT CORONACRISIS OP KLANTGEDRAG & WINKELPRESTATIES van RetailSonar staan de 10 belangrijkste trends op dit moment en wordt een beeld geschetst van de maatschappelijke verschuivingen die voor een nieuwe dynamiek in het retaillandschap zorgen.
Download hier het rapport

Publiek mijdt grootste drukte 

De Rabobank presenteert recente kerncijfers en reageert op de sectorontwikkelingen. De traffic in veel winkels en winkelgebieden is nog steeds stevig lager dan voorheen en wordt slechts gedeeltelijk goedgemaakt door een betere conversie en een hoger gemiddeld bonbedrag, Duidelijk is dat het winkelend publiek de grootste drukte mijdt en meer kiest voor rustigere gebieden. Daarbij worden juist in de drukke straten de meeste beperkende maatregelen genomen zoals een strak georganiseerd eenrichtingsverkeer en gedeeltelijke afsluitingen. Fysiek passen in deze topstraten op dit moment dan ook gewoon minder mensen. Het gevolg van de beperkende maatregelen is ook dat de loopstromen veranderen.

Grotere stadscentra en overdekte winkelcentra leverden de meeste omzet in. Ook winkels in de ‘buitenstad’ (bijv. meubelboulevards) zagen hun omzet dalen. Kleinere stadscentra noteerden daarentegen omzetgroei. Retailers die er uit sprongen qua bereikbaarheid, parkeerdruk, winkelgrootte, heldere procedures en correcte hygiëne maatregelen wisten hun omzet zelfs sterk te laten stijgen. Met een ligging in een omgeving die aantrekkelijk is, kun je als retailer meeprofiteren van extra bezoekers. In de afgelopen maanden bleken supermarkten en apotheken voor veel retailers uitstekende ‘beste buren’ te zijn. Winkellocaties die sterk afhankelijk zijn van grote publiekstrekkers zoals toerisme, kantoorlocaties, horeca, openbaar vervoer en scholen hebben het daarentegen heel zwaar. Klanten zijn in corona- tijden duidelijk minder op zoek naar beleving en willen vooral snel en veilig winkelen. Online plussen omnichannel retailers nog harder in de gebieden rondom hun fysieke winkels. Naamsbekendheid, vertrouwen en service (advies, reparatie, retourmogelijkheden) spelen hierbij een belangrijke rol.
Download hier de update

Aan de slag met transformatie

Het advies aan gemeenten, vastgoedeigenaren en ondernemers is  om te werken aan een structurele oplossing met als doel een aantrekkelijk, aangenaam, duurzaam en dus toekomstbestendig centrumgebied. De Retailagenda en haar partners hebben diverse handreiking opgesteld om het transformatieproces in het centrum- of winkelgebied te versnellen.

 ‘Lokale transformatie. Wat werkt wel. Wat werkt niet?’

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.