24 maart 2020

Bedien je lokale klanten op een online platform: 10 tips

Lokale ondernemers hebben het zwaar in de coronacrisis. Mensen blijven thuis, waardoor lokale ondernemers hun omzet zien dalen. Een online platform waarop lokale ondernemers hun krachten bundelen en hun klanten online bedienen biedt uitkomst. Zeker nu. Maar hoe start je zo’n platform? We spraken twee aanbieders over hun aanpak: Michiel Vos van Zupr, het online platform achter Warenhuis Groningen, en Matthijs de Graaf van Shopforce dat Dorpspleinen.nl heeft opgezet. ‘Komt de klant niet naar de ondernemer, dan komt de ondernemer wel naar de klant’, zegt Michiel. Zij delen hun 5 tips & tricks.

5 tips van Michiel Vos

Zupr lanceerde onlangs ‘Warenhuis Groningen’, een samenwerking met Dropper, de Groningen City Club, Marketing Groningen en het retailinnovatielab van de Retailagenda. Dit is een nieuw online warenhuis, waarin 59 lokale ondernemers zich verenigen. Hiermee concurreren de kleine ondernemers samen met webgiganten, wat individueel moeilijker is.

  1. Zo moet het niet: drie valkuilen
    Michiel: ‘Warenhuis Groningen is niet het eerste lokale online retailplatform dat in de afgelopen jaren is gelanceerd. Helaas slagen veel platformen er niet in te concurreren met webgiganten en bloeden na een paar jaar dood. Om dat te voorkomen, deden onderzoek naar de redenen van dit falen en vonden drie valkuilen:
  1. Betrek je merken
    Hoe doe je het dan wel goed? ‘Bundel je krachten en werk slim samen! Daarmee ontzorg je de retailers. Allereerst ontzien we hen in het aanleveren van productdata en het aanschaffen van een datakoppeling. Dat doen we door samen te werken met merken en andere dataleveranciers. Wij zien vaak dat de lokale retailers heel goed weten wat er in hun winkels ligt, maar online slecht gevonden worden. De merken worden op hun beurt online heel goed gevonden, maar weten niet precies waar en in welke mate zij in de winkels liggen. Wat als we de krachten van deze twee partijen nu eens bundelen op één centraal platform? De retailers bieden de merken inzicht in dat wat er in hun winkels ligt en de merken leveren de productdata aan en kunnen vervolgens, ook op hun eigen websites, laten zien waar hun producten lokaal te koop zijn. Een win-winsituatie.’ 
  2. Betrek gemeente en vastgoedpartijen
    Naast retailers en merken profiteren nog meer partijen van een goede lokale omzet. ‘Wat denk je bijvoorbeeld van de gemeente? Een gezamenlijk online platform waarop lokale winkeliers zich verenigen, stimuleert de leefbaarheid van en werkgelegenheid in de binnenstad. Dat ziet de gemeente graag. En wat denk je van de vastgoedorganisaties? Wanneer de lokale retailers beter in beeld zijn, komen er meer mensen naar hun winkelcentra. Dat heeft een positief effect op de huurprijs en dus de boekwaarde van het vastgoed. Betrek deze partijen daarom in je plan. Zij kunnen je helpen met jouw promotie!’
  3. Betrek slimme stadslogistiek
    ‘Het wordt steeds drukker in onze steden. Onder meer door vrachtverkeer. Dat dwingt gemeenten, maar ook lokale ondernemers, om op een andere manier na te denken over mobiliteit. Het beantwoorden van de lokale vraag met een aanbod van lokale winkels is een mooie oplossing. Daarop inhakend maakten diverse bezorgdiensten reeds afspraken om duurzame stadlogistiek op poten te zetten. Profiteer daarvan en betrek hen in je plan. Zij kunnen je helpen met jouw distributie!’
  4. Maak samen het lokale aanbod inzichtelijk
    ‘Mooi, je bundelde de krachten van de lokale retailers, merken, gemeente, vastgoedpartijen en distributiediensten. Nu hebben jullie één gezamenlijk doel: het lokale aanbod inzichtelijk maken. Dat doe je met promotie. In dagbladen, via flyers en op de eigen websites social media kanalen van alle partijen. Samen sta je sterk!’

5 tips van Matthijs de Graaf

Shopforce is de organisatie achter
Stichting Digitale Dorpspleinen, dat een maatschappelijk doel heeft. Deze stichting wil duurzaamheid, circulariteit en inclusiviteit in de lokale samenleving bevorderen. Dat doet zij met het bij elkaar brengen van de lokale vraag en het lokale aanbod. Voor de plaats Genemuiden realiseerde de stichting, in de coronacrisis, in één dag een online platform. Het concept? Keep it simple!

  1. Bundel je krachten
    Matthijs: ‘Met de hulp van het Shopforce platform en Stichting Digitale Dorpsplein keert meer geld in de lokale economie terug en blijft daar langer circuleren, om zo positieve maatschappelijk effecten te creëren. Want doen de lokale ondernemers het goed, dan profiteren de gemeente (citymarketing), lokale sportclubs (sponsering) en sociale diensten (extra werk) daar ook van. Vanzelfsprekend betrekken wij deze partijen dan ook in ons plan. De gemeente vragen we bijvoorbeeld om een duurzame bakfiets te sponsoren. En mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bieden we een baan aan als bezorger. Zo maken we er echt een lokaal verhaal van.’
  2. Creëer één platform
    ‘We creëren één lokale marktplaats per dorp, stad of regio. Daarop verbinden we de webshops van alle lokale retailers. Zo kan de consument op één plek en in één keer betalen voor al zijn lokale boodschappen: eenvoudig, overzichtelijk en snel.’
  3. Keep it simple!
    ‘De retailers vragen wij slechts om een inventarisatie- en prijslijst aan te leveren. Op basis daarvan richten wij de webshop in. Voor het gemak werken we met hergebruik van foto’s en productbedrijvingen Een biefstuk of bosje bloemen ziet er in Haarlem immers hetzelfde uit als in Breda, dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Dankzij deze standaardisatie leveren wij al in een paar uur een webshop op.’
  4. Spread the news!
    ‘Wanneer het platform staat, is het zaak dit onder de aandacht te brengen. Dat doen wij met een Facebook- en Instagramaccount van de lokale marktplaats én met de hulp van alle partijen waarmee we samenwerken. Van gemeente tot lokale sportclubs en sociale diensten, iedereen werkt mee!’
  5. Vind het wiel niet opnieuw uit
    ‘Tot slot: beste retailer, vind het wiel alsjeblieft niet opnieuw uit. Zeker niet in tijden van crisis. Het is niet nodig. Partijen zoals Stichting Digitale Dorpspleinen en Zupr staan voor je klaar. Wij deden jarenlang onderzoek en weten daardoor heel goed wat er wel en wat er niet werkt. Ons succes is al bewezen. Trek daarom bij ons aan de bel. Wij helpen je graag.’

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.