Webinarprogramma retailinnovatielabs

Retailagenda presenteert in 7 webinars het resultaat van de retailinnovatielabs. Schrijf je nu in!

Onder het motto learning by doing heeft de Retailagenda de afgelopen jaren een aantal retailinnovatielabs opgezet om in de praktijk te kunnen experimenteren met vraagstukken die spelen in de retail. De onderwerpen lopen uiteen van loyaltyprogramma’s, sociale meerwaarde en online lokale platforms tot inventief ondernemerschap, circulaire retail en toepassen van robots in de retail. Deze thema’s komen aan bod tijdens een reeks webinars die dit najaar worden gehouden. Schrijf je nu in!

De living labs hebben als doel om alle opgedane kennis en praktijkervaring breed te delen. Dat gaat de Retailagenda doen in een reeks webinars. De webinars bieden gemeenten, retailers, vastgoedpartijen en andere professionals die zijn betrokken bij de ontwikkeling van binnensteden en winkelgebieden praktische kennis en informatie om zo in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen.

De labs zijn opgezet en begeleid door de Retailagenda in samenwerking met DNWS en Future-Proof Retail

Hoe start je in jouw gemeente een living lab?

Datum: 25 januari 2021
Een living lab is een praktische manier om innovaties in een centrum of winkelgebied samen met de betrokken partijen in het ‘echt’ te testen en te verbeteren. Denk dan aan het experimenten met loyalityprogramma’s, online lokale platforms, het opzetten van een merkstrategie of het vergroten van de sociale meerwaarde. Zo’n living lab moet dan wel goed worden opgezet en worden begeleid, maar hoe doe je dat? Deze moet dan wel goed worden opgezet en worden begeleid, maar hoe doe je dat?
De Retailagenda en Future-Proof Retail hebben de afgelopen jaren tal van living labs ontwikkeld en zo een duidelijk beeld gekregen van de wijze waarop je een living lab effectief kunt faciliteren. Wat werkt wel en wat werkt niet? En hoe zorg je voor de borging van behaalde resultaten? Tijdens het webinar op 25 januari worden de belangrijkste learnings om zelf een lab te starten gedeeld. Deze staan ook in het nieuwe boek “Innoveren met Labs”, dat tijdens het webinar wordt gepresenteerd.

Tafelgasten: Leo Valk, Koen den Ouden, Anja Overdiek en Tessa Vosjan
Aangeboden door de Retailagenda, DNWS en Future-Proof Retail

Terugblik webinars

Samen werken aan succesvol ondernemerschap

Datum: 21 september [dit webinar is geweest, terugkijken kan hier]
Op maandag 21 september organiseert de Retailagenda i.s.m. Future-Proof Retail een webinar over (lokaal) ondernemerschap. In tijden van crisis is het essentieel om je snel aan veranderingen te kunnen aanpassen. Dit vergt flexibiliteit, inventiviteit en bepaalde talenten en vaardigheden. Hoe wendbaar ben je? Wat zijn jouw talenten en sluiten deze aan bij de gekozen aanpak en verdienmodel? Wanneer je deelneemt aan een retaillab kun je leren van collega’s, experts en studenten. Zo kun je elkaar naar een hoger plan tillen. In dit webinar vertellen we hoe je daarin in slaagt. Lees meer

Tafelgasten:
Ronald Visser (Opleidingsmanager Ondernemerschap & Retail Management)
Carlissa Remmerswaal (Gemeente Den Haag/Retail)
Arjen Elderson (Voorzitter Winkeliersvereniging Julianabaan, Voorburg)
Heleen Geerts (Future-Proof Retail)
Aangeboden door de Retailagenda en Future-Proof Retail

Informatie over retaillabs die je misschien ook interessant vindt:

Wat kan een loyaliteitsprogramma betekenen voor winkelgebieden?

Datum: 7 september [dit webinar is geweest, terugkijken kan hier]
Uit onderzoek blijkt dat consumenten steeds vaker dicht(er) bij huis willen winkelen. Daar ligt een kans voor winkelgebieden en ondernemers om inwoners aan zich te binden, zodat bestedingen, herhaalbezoek en verblijfsduur zullen stijgen. In het retailinnovatielab Loyaliteit is onderzocht hoe loyaliteitsprogramma’s de gunfactor van de bezoeker kunnen vergroten. Daarnaast hebben ondernemers geëxperimenteerd met een collectief loyaliteitsprogramma. Aan de hand van de ervaring die is opgedaan in het Hypelab (Future-Proof Retail) en gemeente Nootdorp wordt besproken wat de succesfactoren zijn en wat er bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma komt kijken. Lees meer

Tafelgasten: Jeroen de Wever, Jacqueline Arnoldy, Debby Leenen, Peter Hoogerwerf
Aangeboden door de Retailagenda, DNWS en Future-Proof Retail/Hypelab

Sociale meerwaarde maakt winkelgebieden aantrekkelijker  

Datum: 2 november
Het aantal fysieke winkels zal mede door de coronacrisis binnen een tot twee jaar afnemen. Om bestaansrecht te hebben moet een winkelgebied meer zijn dan een verzameling verkooppunten. Sociale meerwaarde is daarbij het sleutelwoord. Tijdens dit webinar komt aan bod hoe je collectief aan de branding van een winkelgebied kunt werken en hoe je je meer op de lokale klant kunt richten. Aan de hand van de cases Oss, Breda, Hilversum en Woerden laten we zien met welke acties je meteen aan de slag kunt gaan.

Tafelgasten
Oss: Colinda van der Putten – onderneemster/eigenaar MISCEAUP
Breda: Hildegard Assies – directeur Breda Marketing
Hilversum: Kjeld Vosjan -centrummanager Hilversum
Woerden: Marleen Trommelen – werkt voor ondernemersvereniging Stadshart Woerden
Aangeboden door de Retailagenda en DNWS

Robots veranderen de retail

Datum: 30 november
In allerlei sectoren worden steeds vaak robots ingezet. Ook in de retail winnen ze aan terrein. Robots zijn steeds beter in staat om specifieke taken voor de retailer uit te voeren. Denk aan het beheren van voorraad, het schoonmaken van de winkel, klanten verwelkomen, klanten van informatie voorzien, zorgen voor entertainment en het thuisbezorgen van aankopen. In de Hype Labs van Futureproof Retail is in winkels en winkelgebieden op uiteenlopende manieren geëxperimenteerd met robottechnologie. Hoe kunnen robots de retailpraktijk verbeteren en verder innoveren? En wat zijn de gevolgen voor de klant, de medewerker en de organisatie? In het webinar komen alle bevinden voorbij.

Tafelgasten:
Wethouder Bas Vollebregt – gemeente Delft
Chris van Veldhuizen – Manager TMO Bachelor Course at TMO Fashion Business School
Tibert Verhagen – associate professor E-business aan de Hogeschool van Amsterdam
Dominique Roos  – Customer Success Manager bij Welbo: Enhancing experiences with intelligent robots
Aangeboden door de Retailagenda en Future-Proof Retail

Met grote sprongen en kleine stappen naar een circulaire retail

Datum: 14 december

Door het coronavirus is het thema duurzaamheid wat op de achtergrond geraakt, maar het onderwerp is urgent en actueel. Het Rijk heeft bepaald dat de Nederlandse economie in 2050 volledig circulair moet zijn. De retail is hierop geen uitzondering, maar hoe kunnen retailers de transitie maken naar een circulaire economie? In de gemeente Leeuwarden wordt al 1 jaar geëxperimenteerd met een living lab. Een heel winkelgebied is Circulair Kwartier en maakt stappen richting duurzaamheid. Welke stappen zijn dat, en wat zijn lessons learned? In dit webinar bespreken we welke praktische stappen ondernemers samen en met de sector kunnen zetten om op de toekomst voorbereid te zijn.

Tafelgasten: Femke den Hartog (Inretail MVO-specialist), Frank Stiksma (Saxion Hogeschool en namens Retail Innovation Platform, Hayo Galema (Gemeente Leeuwarden), Annigje Roest (NHL Stenden).

Aangeboden door de Retailagenda en Future-Proof Retail

Meld je aan en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in Ons Retailland

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.