Leren van living labs
Op maandag 7 september organiseert de Retailagenda i.s.m. DNWS een webinar over de positieve bijdrage van loyaliteitsprogramma’s aan winkelgebieden. Een loyaliteitsprogramma kan de binding met de bezoeker vergroten, waardoor consumenten meer besteden, vaker naar een winkelgebied gaan en er langer blijven. Maar hoe versterk je het contact met de bezoeker? En wat komt er bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma kijken? Dit en meer komt aan bod tijdens het gratis webinar. Inschrijven kan hier.
Uit onderzoek blijkt dat consumenten steeds vaker dicht(er) bij huis willen winkelen. Daar ligt een kans voor winkelgebieden en ondernemers om inwoners aan zich te binden, zodat bestedingen, herhaalbezoek en verblijfsduur zullen stijgen. Begin 2019 is de Retailgenda i.s.m. DNWS gestart met het retailinnovatielab Loyaliteit. In verschillende gemeenten is al doende onderzocht hoe loyaliteitsprogramma’s de gunfactor van de bezoeker kunnen vergroten. Daarnaast hebben ondernemers geëxperimenteerd met een collectief loyaliteitsprogramma. Aan de hand van de praktijkervaring die is opgedaan in onder andere gemeente Nootdorp en in het Hypelab (Future-Proof Retail) wordt besproken wat de succesfactoren zijn en wat er bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma komt kijken.
Vragen die onder meer aan bod komen zijn:
- de verschillen tussen wijkwinkelgebieden en centrumgebieden;
- het belang van het lokale DNA;
- kansen van loyaliteit in tijden van corona;
- hoe ga je om met de verschillende belangen van mkb-ondernemers en retailketens;
- hoe creëer je draagvlak;
- hoe zorg je ervoor dat retailers echt met loyaliteitsprogramma aan de slag gaan (activeren)
- hoe stimuleer consumenten (marketing/ sparen etc);
- belang van zowel individuele loyaliteit (per retailer) en collectieve loyaliteit (openbaar gebied door centrummanagement)
- hoe borg je functionele loyaliteit (gedrag t.o.v. prijs/ kwaliteit/ service / koopgedrag) en emotionele loyaliteit (klantvertrouwen, klanttevredenheid en binding) in loyaliteitsprogramma’s.
Tafelgasten
Jeroen de Wever, Jacqueline Arnoldy, Debby Leenen en Peter Hoogerwerf. Moderator: René Hendriks, Bureau Aan Zee.
Aangeboden door de Retailagenda, DNWS en Future-Proof Retail/Hypelab
Aanmelden
Aanmelden kan hier.
Webinarprogramma: Leren van living labs
De Retailagenda heeft de afgelopen jaren een aantal retailinnovatielabs opgezet om in de praktijk te kunnen experimenteren met vraagstukken die spelen in de retail. De onderwerpen lopen uiteen van loyaltyprogramma’s, sociale meerwaarde en online lokale platforms tot inventief ondernemerschap, circulaire retail en toepassen van robots in de retail. Dit najaar presenteert de Retailagenda i.s.m DNWS en Futureproof Retail in zeven webinars de uitkomsten van deze living labs. Deelnemers aan de labs en betrokken experts wisselen in een uur tijd hun opgedane kennis en praktijkervaring uit. Lees hier meer over de webinars, meteen aanmelden kan hier.
- 7 september : Wat kan een loyaliteitsprogramma betekenen voor een winkelgebied?
- 21 september: Inventief ondernemerschap start met een sterk netwerk
- 19 oktober: Zo wordt een collectief online platform een succes
- 2 november: Sociale meerwaarde maakt winkelgebieden aantrekkelijker
- 30 november: Robots veranderen de retail
- 14 december: Met grote sprongen & kleine stappen naar een circulaire retail
- januari 2021: Hoe start je in jouw gemeente een livinglab?