Over de Retailagenda

Over Retailagenda

De Retailagenda is in 2015 gestart op initiatief van het ministerie van Economische Zaken en betrokken organisaties en marktpartijen die streven naar een gezonde en toekomstbestendige retailsector. Aanleiding voor de Retailagenda zijnde grote structurele veranderingen in de retail die de afgelopen jaren sterk zichtbaar werden met vele faillissementen en leegstand als gevolg. Deze veranderingen zijn van invloed op de leefbaarheid van stadcentra, dorpskernen en centrumgebieden. Aan de ene kant is er sprake van een teveel aan winkelmeters dat moet worden teruggebracht, aan de andere kant is er innovatiekracht nodig om aan de veranderende eisen van de consument te voldoen. Die slag kan alleen worden gemaakt als alle betrokken partijen samenwerken.

Vervolg

In de eerste twee jaar  van de Retailagenda is gewerkt aan 21 actiepunten. Er zijn belangrijke stappen gezet, maar er is nog veel werk te verzetten om de retail toekomstbestendig te maken en te werken aan het aantrekkelijk maken van winkelgebieden. De opgaven zijn ook de komende jaren urgent. De partijen achter de Retailagenda hebben daarom besloten in ieder geval voor de periode 2018 tot 2020 door te gaan met de Retailagenda.
De Retailagenda richt zich tot eind 2019 op vijf thema’s:

  1. regionale afstemming
  2. lokale transformatie
  3. samen investeren
  4. Human Capital Agenda
  5. kenniscreatie en innovatie

Meld je aan en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in Ons Retailland

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.