Over de Retailagenda

Over de Retailagenda

De Retailagenda is in 2015 gestart op initiatief van het ministerie van Economische Zaken en betrokken organisaties en marktpartijen die streven naar een gezonde en toekomstbestendige retailsector. Aanleiding voor de Retailagenda dat jaar waren de grote structurele veranderingen in de retail die sterk zichtbaar werden, met vele faillissementen en leegstand als gevolg. Deze veranderingen, die ook vandaag de dag nog altijd actueel zijn, hebben impact op de leefbaarheid van stadscentra, dorpskernen en centrumgebieden. Om deze toekomstbestendig te houden of te maken, zal moeten worden gekeken naar nieuwe functies die deze (winkel)gebieden weer aantrekkelijk maken voor de veranderende eisen van de consument te voldoen. Daarvoor is bij betrokken overheids- en marktpartijen innovatiekracht voor nodig.  Die slag kan alleen worden gemaakt als alle betrokkenen samenwerken. De Retailagenda brengt deze partijen bij elkaar en zorgt dat kennis wordt vergroot en gedeeld.

Vervolg

In de eerste twee jaar  van de Retailagenda is gewerkt aan 21 actiepunten. Er zijn belangrijke stappen gezet, maar er is nog veel werk te verzetten om de retail toekomstbestendig te maken en te werken aan het aantrekkelijk maken van winkelgebieden. (download hier de volledige Retailagenda 2015-2017). De opgaven zijn ook de komende jaren urgent. De partijen achter de Retailagenda hebben daarom besloten in ieder geval voor de periode 2018 tot 2020 door te gaan met de Retailagenda. De Retailagenda richt zich tot eind 2019 op vijf thema’s:

  1. regionale afstemming
  2. lokale transformatie
  3. samen investeren
  4. Human Capital Agenda
  5. kenniscreatie en innovatie

Meld je aan en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in Ons Retailland

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.