Kenniscreatie & innovatie

Kenniscreatie & innovatie vormen de basis voor een sector die toekomstbestendig en aantrekkelijk is en blijft. Op allerlei plaatsen (op straatniveau in winkelgebieden, bij retailers en bij lokale overheden) en met inzet van uiteenlopende nieuwe methoden vindt (digitale) innovatie in de retail plaats.

De Retailagenda ondersteunt en initieert initiatieven die helpen om de innovatie in de sector te vergroten. Dit doet de Retailagenda o.a. door:

Actiepunten en voortgang

Retailagenda intervisies

De Retailagenda heeft in 2018 intervisies georganiseerd over:

Bekijk hier de terugblik op de intervisies

Retailinnovatie labs

De retail innoveert op veel terreinen; op straatniveau in winkelgebieden, in de winkels en op gemeentelijk niveau. De Retailagenda wil samen met de sector innovaties realiseren en met iedereen delen. De doelstelling voor de komende tijd zijn onderzoek stimuleren, toepassingen ontwikkelen voor de retail en kennis vergroten. Met Retailinnovatie labs willen we die doelen realiseren. In deze ‘laboratoria’ krijgen kleine lokale initiatieven een grote meerwaarde door ze landelijk op te schalen. Het motto van de labs is “leren door te doen”.

In januari 2019 starten een reeks nieuwe Retaillinnovatie labs. Dan wordt definitief bekend welke gemeenten gaan deelnemen en aan welk thema.

Retailinnovatie-challenges

De Retailagenda heeft in het najaar van 2018 retailinnovatie-challenges uitgezet om zo het aantal retailinnovatie labs uit te breiden. Op basis van onderstaande acht vraagstukken konden uiteenlopende partijen zoals gemeenten, centrummanagers, ontwikkelaars, retailers, marktpartijen of kennisinstellingen hun voorkeur uitgespreken. De challenges zijn: logistiek, veiligheid, lokale retail, nieuwe businessmodellen, hospitality en loyalty, impact retail, digitalisering en positionering. Naar aanleiding van de aanmeldingen zijn vier thema’s geselecteerd die worden uitgewerkt in een Retailinnovatielab (zie hierboven).

Kennisplatform Retail Insiders

Om adequaat te kunnen inspelen op de ontwikkelen in de retail heeft de sector behoefte aan actuele cijfers en betrouwbare informatie. Door versnippering is informatie slecht vindbaar en wordt  nieuwe kennis vaak slecht ontsloten. De Retailagenda wil alle opgedane kennis verder vergroten en verbinden.
Om die ambitie te verwezenlijken hebben INretail en Thuiswinkel.org het initiatief genomen om een centraal kennisplatform te ontwikkelen voor de totale retailsector: Retail Insiders. Alle informatie over de sector is hier te vinden: on- & offline, food & non-food, de diverse branches en verschillende verkoopkanalen. Het platform heeft als doel om cijfers, visies, kennis en trends van uiteenlopende branches bundelen, delen en duiden. Alle facetten van de retail komen hierbij aan bod: van consument, economie en winkelgebieden tot innovatie, digitale ontwikkeling, onderwijs en de arbeidsmarkt. Naast actuele cijfers vind je op Retail Insiders een breed aanbod van rapporten, publicaties, nieuwsberichten cases en achtergrondinformatie. Ook de informatie over de Retailagenda, de Retaillinnovatie-agenda en het Retailinnovatie platform dat door lectoren is gestart, wordt in dit kennisplatform opgenomen. De Retailagenda is partner van Retail Insiders.
www.retailinsiders.nl

Onderzoeken & publicaties

De Retailagenda is op uiteenlopende manier betrokken bij onderzoeken en publicaties.

Publicaties:
‘Future City Retail Center: Succesfactoren voor collectieve interventies’
‘Samen investeren in succesvolle winkelgebieden’
Gepland: ‘Succesvol innoveren in winkelgebieden’. Een publicatie over het opstarten van innovatie trajecten in winkelgebieden, tips & tricks, criteria en randvoorwaarden om living lab te worden.

Onderzoek:

Overig actiepunten

Meer informatie
Tessa Vosjan, projectleider Kenniscreatie & innovatie
tessa.vosjan@retailland.nl
06 53 37 56 01

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.