Terugblik intervisies
De Retailagenda organiseert regelmatig intervisies. Bekijk hieronder de resultaten.
Intervisie ‘Hoe profiteer je als winkelgebied van een sterk merk?’
Voor elk winkel- en centrumgebied is het van belang om onderscheidend zijn, maar hoe doe je dat, kiezen voor een herkenbaar profiel? De gemeente Hilversum heeft er voor gekozen om zich heel herkenbaar als mediastad te profileren. Alles wat met beeld en geluid te maken heeft, wordt tot in detail doorvertaald in het centrumgebied.
Tijdens de Retailagenda intervisie “Maak van je winkelgebied een sterk merk”, op donderdag 29 november, vertelden centrummanager Kjeld Vosjan en citymarketeer Carlijn Bolt over hoe het merk Hilversum tot stand is gekomen, hoe het brand wordt doorvertaald en concreet zichtbaar gemaakt wordt en op welke wijze het centrum met partners wordt samengewerkt om het merk verder uit te bouwen.
Lees hier het interview Kjeld Vosjan en Carlijn Bolt, hun presentatie, de resultaten van de co-creatie sessies en de video over het lichtconcept waar de Mediastad voor heeft gekozen.
Intervisie ‘Future proof retail door innovatie’
Op donderdag 1 november 2018 organiseerde de Retailagenda samen met de gemeente Roermond en het RIC een intervisie over innovatieve retailoplossingen. Centraal stond de aanpak van het RIC en de ervaringen van de afgelopen twee jaar. Welke projecten lopen heel goed? Wat zijn de ambities van de retail en het RIC? Waar liggen de uitdagingen? Hoe organiseren we de uitbreiding van het werkgebied over de provincie? Welke stakeholders heb je nodig? Deze en meer vragen werden tijdens de intervisie met elkaar besproken.
Bekijk hier de presentatie van de gemeente Roermond, de presentatie van het RIC, en de resultaten van de co-creatiesessies deel 1 en deel 2.
Lees hier het interview met Mark Forschelen en Vivienne Curvers.
Intervisie ‘Stap voor stap naar een compacte binnenstad’
Als consumenten naar het centrum gaan willen ze er ook plezier hebben en verrast worden. Dat heeft impact op de functie van centra. Die worden kleiner en compacter. Transformatie is een manier om dat te bereiken, maar dat is niet altijd even eenvoudig. Op donderdag 18 oktober organiseerde de Retailagenda in samenwerking met de gemeente Hardenberg een intervisie waarbij het thema compacte binnenstad uitgebreid met elkaar besproken werd.
Lees hier hier het interview met wethouder Martijn Breukelman en centrummmanager Eduard Plate. Bekijk hier de resultaten van de intervisie.
Intervisie ‘Gastvrijheid in centrum-en winkelgebieden’
Op 4 oktober organiseerde de Retailagenda i.s.m. gemeente Zoetermeer een intervisiesessie over ‘Gastvrijheid in centrum- en winkelgebieden’. Gemeente Zoetermeer is een van de Retailinnovatie labs op gebied van Gastvrijheid. Begin dit jaar is gestart met een experiment om binnensteden gastvrijer te maken. Ook Hilversum, Eindhoven en Meppel doen mee. Het doel van het experiment is te laten zien dat je met gastvrijheid de sociale meerwaarde van binnensteden en winkelgebieden kunt vergroten. Tijdens konden deelnemers hun ideeën over gastvrijheid kwijt.
Bekijk hier de presentatie van de gemeente Zoetermeer en de resultaten van de intervisie. En lees het interview met Ron van de Berg van Talk of the Town, die betrokken is bij de uitvoering de pilot in Zoetermeer.
Intervisie ‘Loyaliteit in centrum- en winkelgebieden’
Op 13 september organiseerde de Retailagenda i.s.m. gemeente Arnhem een intervisiesessie over ‘Loyaliteit in centrum- en winkelgebieden’. Gemeente Arnhem richt zich sterk op innovatie waaronder loyaliteit. Arnhem heeft eind 2016 de Dit is PAS Arnhem Cadeaukaart gelanceerd. De cadeaukaart kan in meer dan 90 winkels, horecagelegenheden en culturele instellingen worden gebruikt. Hiermee is het de grootste collectieve cadeaukaart van Nederland. Hoe kun je loyaliteit optimaal inzetten in de binnenstad?
Bekijk hier de presentatie van de gemeente Arnhem en de resultaten van de intervisie.
Intervisie ‘Branding en positionering van winkelgebieden’
Op dinsdag 28 augustus organiseerde de Retailagenda samen met de gemeente Beverwijk de intervisie over de branding en positionering van centrumgebieden. Beverwijk presenteerde een aanpak die bewezen succesvol is. Startpunt was het vaststellen van het eigen DNA. Nu wordt hard aan het merk gewerkt. Beverwijk vertelde hoe ze stakeholders hebben geactiveerd. Hoe hebben ze bijvoorbeeld de ketens mee gekregen? En hoe zorg je ervoor dat je de belofte ook kunt waarmaken en je verhaal ook daadwerkelijk in het centrumgebied te vinden is?
Bekijk hier de presentatie van de gemeente Beverwijk en de resultaten van de intervisie.
Lees ook de terugblik met de gemeente.
Intervisie ‘Regionale en lokale samenwerking’
Op donderdag 21 juni organiseerde de Retailagenda samen met gemeente Haarlem speciaal voor gemeenten met een RetailDeal een intervisiesessie over regionale en lokale samenwerking. Hoe werkt Haarlem samen met de omliggende gemeenten en met de provincies? Op welke wijze werken ondernemers met elkaar en met andere stakeholders samen? Het kwam allemaal aan bod tijdens deze intervisiesessie in Haarlem.
Bekijk hier de presentatie van de gemeente Haarlem en de resultaten van de intervisie.