11 december 2018

Hilversum: merkbelofte van een mediastad

Op donderdag 29 november organiseerde Retailagenda de intervisie: ‘Maak van je winkelgebied een sterk merk’. Voor elk centrumgebied is het van belang om onderscheidend te zijn, maar hoe doe je dat; kiezen voor een herkenbaar profiel? Te gast waren centrummanager Kjeld Vosjan en citymarketeer Carlijn Bolt uit Hilversum. Zij vertelden over de profilering van hun ‘mediastad’.

Dit jaar is het alweer honderd jaar geleden dat de Nederlandse Seintoestellen Fabriek in Hilversum haar deuren opende. Daarmee werd Hilversum als mediastad de ‘Verhalenfabriek van Nederland’.Onder meer centrummanager Kjeld Vosjan zet zich in om alles wat met media te maken heeft nu ook door te vertalen naar het centrumgebied van Hilversum: ‘Onze media-identiteit koppelen wij actief aan wonen, werken en recreëren. Dit doen we momenteel met de tweeledige campagne ‘Live Hilversum’. Live voor media én een prettige leefomgeving.’

We live here

Media vertellen verhalen en daar kun je ontzettend veel leuks mee, zegt Vosjan: ‘Wij dagen de Hilversumse (retail)ondernemers uit om hun verhalen te delen. Dat doen we onder het motto ‘We live’. Elke ondernemer is vrij daar zijn eigen DNA achteraan te plaatsen, bijvoorbeeld: ‘We live music’. Met al deze miniverhalen creëren we een prachtig veelzijdig beeldmerk. Dat van de ondernemers uit Hilversum: ‘We live here’.

Wij doen het samen

Naast ondernemers betrekt de gemeente ook allerlei andere stakeholders, vertelt Carlijn Bolt van Hilversum Marketing: ‘Continue zijn wij in gesprek met belangenverenigingen en culturele organisaties. Waar liggen hun behoeften en hoe kunnen wij daaraan bijdragen? Een DNA zet je niet zomaar even neer. Daar heb je draagvlak voor nodig. Het succes van onze merkbelofte is dan ook het succes van onze samenwerking.’

            

Media Mile

Naast slogans kent de merkbelofte van Hilversum ook een directe vertaling naar het straatbeeld. Dit krijgt nu onder meer vorm in de Media Mile, zegt Bolt: ‘De Media Mile is een interactieve wandelroute voor het hele gezin. Hij loopt van het Stationsplein in Hilversum door het centrum naar het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid op het Media Park. Je vindt de route door te speuren naar knalgele stoeptegels en mediazuilen. Zo kom je langs Hilversumse media hotspots en hoor je bijzondere verhalen over de Nederlandse mediageschiedenis. Met deze wandeling proberen wij bezoekers van het Mediapark te verleiden om ook eens een kijkje in onze binnenstad te nemen.’

Uitdagingen

Hilversum kent ook de nodige uitdagingen in dit traject. Het brede karakter van de campagne ‘Live Hilversum’ is er daar één van, zegt Vosjan: ‘Omdat iedereen de vrijheid heeft zelfstandig iets achter de woorden ‘We live’ te plakken, lopen we het risico té divers te worden. We kijken nu naar hoe we de kaders wat strakker kunnen neerzetten.’ Ook Bolt kent een uitdaging: ‘Hilversum Marketing bestaat pas sinds februari dit jaar. Dat betekent dat we onszelf nog moeten bewijzen.’

Bekijk hier de presentatie, hun presentatiede resultaten van de co-creatie sessies  en de video over het lichtconcept waar de Mediastad voor heeft gekozen.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.