26 oktober 2018

Hardenberg: “Stilzitten is geen optie meer”

Op donderdag 18 oktober vond de intervisie ‘Stap voor stap naar een compacte binnenstad’ plaats. Door de crisis, online aankopen en veranderende behoeften van de consument ontstaat er leegstand in onze binnensteden. Alles vullen met winkels blijkt niet de oplossing. Centra moeten specialer en gezelliger worden; minder winkels en meer horeca en cultuur. Met transformatie bereiken we dat, maar dat is niet altijd even eenvoudig. Gemeente Hardenberg deelt haar kennis, keuzes en leermomenten.

Een plek die verrast
In 2014 stelde gemeente Hardenberg een actieplan op om de binnenstad toekomstbestendig en dus aantrekkelijker en compacter te maken. Het was een gezamenlijk initiatief van ondernemers, vastgoed en gemeente. Met een compleet aanbod aan uiteenlopende winkels én horeca en leisure moet het centrum een plek worden die bezoekers weet te verrassen, zegt wethouder Martijn Breukelman: “Door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren ontstond bij alle stakeholders, maar zeker ook bij de lokale politiek, het besef dat stilzitten geen optie meer is.”

Dé winkelstad van Nederland
Centrummanager Eduard Plate van Extenzio Advies maakt zich sinds twee jaar hard voor het toekomstbestendige centrum van Hardenberg: “(Te) vaak wordt er meer over dan met ondernemers gepraat. Daar maak ik korte metten mee. Het daadwerkelijk toekomstbestendig maken van een centrum valt of staat immers met een goede samenwerking. Vanaf dag één gaf ik aan voor dé winkelstad van het Vechtdal te willen gaan. Dat idee is gaan leven en leidt nu al tot tal van innovatieve resultaten.”

Duwtje in de rug
Volgens Plate realiseren ondernemers zichzelf maar al te goed dat er druk op de markt zit: “Iedereen weet dat er nu iets moet gebeuren, anders gaat het mis. Samen moeten we alles op alles zetten om tot een compact, aantrekkelijk centrum te komen. En ja, daar horen eventuele verbouwingen en verhuizingen ook bij.” Breukelman vult aan: “Onlangs startten we een stimuleringsregeling op die de verplaatsing van ondernemers naar het kernwinkelgebied aanmoedigt en gevelverbetering in het centrum een duwtje in de rug geeft. Ook stimuleren we transformatie van panden buiten het kernwinkelgebied van detailhandel naar andere functies, zoals bijvoorbeeld wonen. Zo dringen we de leegstand terug.”

Centrum waarin ondernemers geloven
Plate is trots op de eerste resultaten: “Twee jaar terug stonden er nog 27 winkelpanden in het centrum leeg. Daar zitten nu 16 winkels in. Daarnaast investeren ondernemers ook volop in de bestaande winkels in het centrum. Zo breidde Intertoys deze maand uit in ruimte én mogelijkheden. In deze winkel worden nu ook verjaardagspartijtjes gegeven. Samen bouwen we aan een centrum waar ondernemers, inwoners en bezoekers in geloven. Dat werpt zijn vruchten af.”

Meer lezen over Hardenberg? Lees dan dit artikel.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.