Deelemers retailinnovatielab “Loyaliteit”

Roosendaal en Arnhem nemen deel  aan het retailinnovatielab Loyaliteit. Lees hier meer over hun doelstelling en wat een half jaar naar aanvang de status is.

Gouda

Volgens de gemeente is er nog te weinig verbinding tussen de diverse elementen die een bezoek aan Gouda tot een aantrekkelijke beleving moeten maken. De synergie tussen horeca, detailhandel en cultuur(historie) is nog niet wat het zijn moet. De detaillisten zien (city-)marketing (waarvan een loyaliteitsprogramma een belangrijk onderdeel kan zijn) als een belangrijk instrument om de omzet in hun winkels te verhogen. De gemeente Gouda heeft de afgelopen jaren haar marketing vooral gericht op het trekken van toeristen (zowel buitenlanders als dagjesmensen) met de propositie van horeca, cultuur(historie), ambachten (incl. kaas en stroopwafels) en een gevarieerd winkelaanbod. De gemeente is hiermee tot nu toe erg succesvol en het aantal toeristen dat Gouda bezoekt is sterk toegenomen. De gemeente wil in de komende jaren meer aandacht besteden aan twee andere doelgroepen dan de toeristen (zonder deze belangrijke doelgroep te verwaarlozen), namelijk inwoners van Gouda enerzijds en bezoekers uit de regio anderzijds.
Bij de start van het innovatielab moesten In Gouda alle eerdergenoemde onderdelen van een loyaliteitsprogramma op gebiedsniveau nog worden gerealiseerd. Inmiddels heeft de gemeente Gouda geleerd dat het erg lastig is om een loyaliteitsprogramma van de grond te krijgen met de gemeente als trekker. Daarom gaat de gemeente Gouda met stakeholders de ‘lokale organisatie’ eerst goed inrichten.

Woerden

Vanuit de ondernemersvereniging Stadshart Woerden wordt gedacht aan de introductie van een loyaliteitsprogramma voor de binnenstad van Woerden. Stadshart Woerden hoopt hiermee zowel meer traffic in de binnenstad te genereren (met name doordeweeks) als de verblijfsduur van bezoekers te verlengen. Woerden wil haar loyaliteitsprogramma vooral richten op de inwoners van Woerden zelf en de inwoners uit de omliggende kernen Zegveld, Kamerik, Harmelen (allen onderdeel van gemeente Woerden) en Montfoort (gemeente Montfoort), omdat dit de doelgroep is die zich aangesproken voelt door ‘boodschappenstad’ Woerden. Woerden beschikt over een relatief grote hoeveelheid speciaalzaken waarin het bieden van gemak, comfort en persoonlijke service een belangrijke rol speelt. Trouwe klanten zouden via een loyaliteitsprogramma ‘extra’ services kunnen verdienen, die door de ondernemers in de binnenstad (niet alleen detailhandel, maar ook horeca, leisure, cultuur en gemeente) gezamenlijk geboden kan worden.
Bij de start van het innovatielab moesten In Woerden alle eerdergenoemde onderdelen van een loyaliteitsprogramma op gebiedsniveau nog worden gerealiseerd. Woerden heeft inmiddels geleerd dat ze het onderdeel ‘identiteit’ verder wil uitwerken, en heeft besloten dit te realiseren via deelname aan het Retail Innovatie Lab Sociale Meerwaarde. Zodra dit is afgerond gaat Woerden kijken of ze de resultaten hiervan kunnen toepassen in een loyaliteitsprogramma.

Roosendaal

Roosendaal richt zich met haar loyaliteitsprogramma vooral op de inwoners van Roosendaal en bezoekers uit de regio. Consumenten die deelnemen aan het programma worden beloond voor hun bezoek aan de binnenstad van Roosendaal (en het doen van aankopen tijdens dit bezoek). Roosendaal had bij de start alle eerdergenoemde onderdelen van een loyaliteitsprogramma al gerealiseerd (o.a. de Roospas en het Roos24 platform voor consumenten) en is met name op zoek naar verbeteringen van deze onderdelen. In overleg met Roosendaal ligt hierbij de focus op het verbeteren van hun ‘dashboard’ en het verbeteren van de actieve deelname van consumenten aan het loyaliteitsprogramma.

Arnhem

Arnhem heeft al enige ervaring met een cadeaukaart: “Dit is pas Arnhem”. Het is een cadeaupas die in heel Arnhem te besteden is bij deelnemende winkels, horecagelegenheden, attracties en culturele instellingen. Er zijn meer dan 90 plekken in Arnhem waar men het tegoed op deze cadeaupas kan verzilveren. Consumenten die in het bezit zijn van een mantelzorgkaart ontvangen sowieso 150 euro korting via de cadeaupas. Echter, dit is geen loyaliteitsprogramma (zie alle eerdergenoemde onderdelen). Arnhem had bij de start van het Retail Innovatie Lab de meeste onderdelen van een loyaliteitsprogramma nog niet gerealiseerd, maar kon wel goed invulling geven aan haar identiteit en er zijn waren ook reeds diverse (online) communicatiekanalen beschikbaar, die nog wel aangepast moeten worden voor gebruik in kader van loyaliteitsprogramma.

Platform Binnenstad Arnhem (PBA) is op zoek naar een loyaliteitsprogramma, waarin de identiteit van Arnhem als Stad van de Beleving centraal staat, en waar de voordelen van deelname op het gebied van deze belevingen moeten liggen, en niet op het ontvangen van kortingen. Het gaat dus niet alleen om het bieden van voordeel, maar ook voorrecht en voorrang.  De doelgroep zijn NIET de koopjesjagers, maar de inwoners, bezoekers uit de regio en toeristen die oprecht komen om te genieten van wat Arnhem aan beleving te bieden heet. Dit is wat PBA betreft het centrale uitgangspunt van Arnhem.

PBA denkt aan een loyaliteitsprogramma via welke bezoekers van de binnenstad kunnen sparen voor toegang tot belevenissen, die men op geen enkele andere manier kan krijgen. En uiteraard gaat het om belevenissen die specifiek verbonden zijn aan Arnhem. Denk hierbij aan het voederen van dieren in Burgerzoo onder begeleiding van een dierenverzorger, behind the scenes bij het Fashion Festival of een lunch met de burgemeester bij een bekend Arnhems restaurant. Het gaat dus in feite om de ‘parels van Arnhem’, die in de meeste gevallen door de stakeholders worden verzorgd en/of gesponsord. De deelnemers aan het programma zijn de inwoners van groot Arnhem. Hierbij is het wel de bedoeling dat deze deelnemers anderen mogen meenemen naar een belevenis (familie, vrienden e.d.), zodat ze op deze wijze als actieve referent van de binnenstad van Arnhem functioneren. En uiteraard krijgen alleen winkelende (kopende) bezoekers toegang tot de exclusieve belevenissen, aangezien ze alleen op deze wijze punten kunnen sparen om toegang te krijgen. De inwoners en bezoekers van Arnhem zullen via deelname aan dit programma de binnenstad van Arnhem op een andere wijze leren kennen.

PBA heeft inmiddels draagvlak bij haar achterban gekregen voor dit programma, en er is een bedrijfsplan uitgewerkt. Daarnaast is er ook gestart met een ‘requirementsanalyse’ voor het systeem dat in het kader van het loyaliteitsprogramma nodig is, zodat hierin de juiste keuzes gemaakt worden.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.