HCA living labs

HYPE Lab in Delft

HYPE lab brengt ‘de winkel van de toekomst’ naar Delft. Het is een hi-tech pop-up store voor retailers. Denk aan VR, robots en interactieve screens. In dit lab kunnen ondernemers spelenderwijs ontdekken welke innovaties waarde kunnen creëren voor hun eigen winkels.
Drie Delftse fashionondernemers testen de technologieën en inrichting samen met medewerkers, studenten en klanten in hun eigen winkel. De medewerkers en studenten ervaren hoe het is om in een ‘winkel van de toekomst’ te werken en welke skills zij daarvoor nodig hebben. Het resultaat is dat ondernemingen in de stad gerichter kunnen innoveren.

EHB(Retail) in Den Haag

EHB(Retail) is een mobiel onderzoekslab dat naar de retailer toe komt.
In dit verplaatsbare lab doen hbo-studenten, onderzoekers en het bedrijfsleven samen innovatief onderzoek en ontwikkelen zij praktische tools. De resultaten worden gedeeld met de hele retailsector, dus de impact is groot.
Omdat het lab praktijkonderzoek doet in verschillende winkelgebieden, kunnen de onderzoekers lokale trends signaleren en oplossingen op maat ontwikkelen.
Het lab werkt in ‘sprints’ van zes weken. Handig, want zo kunnen de lessen uit de vorige ‘sprints’ steeds worden meegenomen. Het volgende cohort studenten zou ook verder kunnen gaan met wat hun voorgangers hebben ontdekt. Het lab ontwikkelt zich dus continu en blijft daarmee actueel en effectief.

Storey in Den Haag

Samen staan ondernemers sterk. Daarom brengt Storey ondernemers bij elkaar om kennis te delen. Een modeontwerper die een dag meedraait in de Bijenkorf? Een chocolatier die stage loopt bij een internationale hotelketen om meer te leren over gastvrijheid en hospitality? Storey maakt het mogelijk.
De inspirerende verhalen worden gefilmd en gedeeld op de website van Haags Retailpunt. Daarnaast organiseert Storey events om lokale ondernemers met elkaar in gesprek te brengen over een bepaald thema of winkelgebied. Samen versterken de ondernemers het Haagse retaillandschap.

Lab Fygital in Rotterdam

Innovaties in de retail volgen elkaar in rap tempo op. Denk aan de opmars van data science, robotica, influencer marketing en social media. Spannend en voor grote en kleine retailers een uitdaging om bij te blijven. Lab Fygital helpt hen hierbij.
Hoe? Door middel van design-jams (experimentele iteratieve bijeenkomsten), pressure-cookers en workshops. Retailers en studenten ontwerpen samen praktische concepten en testen deze direct in het lab.
De samenwerking met studenten is de kracht van dit lab; studenten zijn enthousiaste innovatie-experts en de consumenten van de toekomst die kunnen helpen bij het future-proof maken van de lokale retail.

In-Store Futurelab in Roermond

In-Store Futurelab helpt de Roermondse retail vooruit. Het is een nieuw lab, gericht op skills-ontwikkeling van medewerkers in de food retail (supermarkten). Dit lab organiseert rondetafelgesprekken met diverse foodretailers en uiteindelijk zal het lab een store-in-store opzetten over de toekomst van het werken in een supermarkt.

Lab Traction in Assen, Groningen & Hardenberg

Labtraction streeft ernaar binnensteden levendig te houden. Hoe? Door retailers te inspireren en de ruimte te bieden te experimenteren.
Labtraction is een stadsoverstijgend lab dat focust op ecosystemen in de retail. Het lab organiseert rondetafelgesprekken voor ondernemers en winkelend publiek. De gesprekken worden begeleid door een ervaren coach, waardoor er vernieuwende ideeën en creatieve ontdekkingen boven tafel komen. Leuk om aan mee te doen, maar daar blijft het niet bij! Ondernemers kunnen de nieuwe winkelvormen direct testen in een beschikbaar pand in Hardenberg.
Deze pragmatische aanpak zorgt dat er steeds meer innovatieve, klantgerichte winkels opengaan. En dat houdt de binnensteden van deelnemende gemeenten levendig!

SDF heeft ook subsidie verstrekt voor een tweede project in dit spoor. Het betreft het in kaart brengen van de competenties/beroepskwalificaties van de centrummanager en het professionaliseren van de het centrummanagement door scholing en trainingen.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.