2 maart 2017

Minder regeldruk ambachtswinkels

Ambachtelijke ondernemers moeten aan veel regels voldoen en ervaren daardoor hoge regeldruk. Het kost hen bovendien relatief veel geld. Met een maatwerk aanpak wil de overheid een oplossing bieden.

Het verminderen van regeldruk is een van de punten uit de Retailagenda. Overheden en brancheorganisaties werken samen aan de vermindering van de regeldruk voor het winkelambacht. De grootste knelpunten zijn door ondernemers in een actieprogramma samengevat. Gemeenten kunnen ambachtelijk winkeliers, zoals kappers, slagers, bloemisten, schoenherstellers en brood- en banketbakkers meer ruimte geven om te ondernemen. Dit zijn de belangrijkste wensen van ambachtelijk ondernemers in de relatie met de gemeentelijke overheid:

  1. Betere dienstverlening
  2. Lagere heffingen
  3. Klantvriendelijker parkeerbeleid
  4. Meer ruimte bieden aan bevoorrading

Vijf gemeenten zijn als koplopers met de maatwerkaanpak aan de slag gegaan: Dordrecht, IJsselstein, Dronten, Tilburg, Capelle aan den IJssel. Hun ervaring kan andere gemeenten weer verder helpen.

1. Dienstverlening
Dit willen ondernemers:
Gemakkelijk en rechtstreeks contact met een medewerker van de gemeente die vragen kan beantwoorden en die helpt bij een vlotte behandeling.
Zo kan het:

Kijk bijvoorbeeld naar: Dordrecht:
Ondernemers kunnen met hun vragen over bedrijfsvestiging rechtstreeks contact opnemen met het adviesteam Dordt Onderneemt. Via de website, LinkedIn, mail, mobiel of twitter. Zakelijke dienstverlening met een gezicht.

2. Heffingen
Dit willen ondernemers:
Hun winst behouden en inzicht krijgen in de besteding van belastingen en heffingen.
Zo kan het:

Kijk bijvoorbeeld naar: IJsselstein
Lokale lasten moeten alleen de kosten dekken. Ook mogen de inningskosten niet te hoog zijn in verhouding tot de opbrengsten. IJsselstein kent daarom geen reclamebelasting, toeristenbelasting en precariobelasting, havengeld of vermakelijkheidsbelasting.

3. Parkeerbeleid
Dit willen ondernemers:
Goed bereikbare winkelgebieden door een klantvriendelijk parkeerbeleid.
Zo kan het:

Kijk bijvoorbeeld naar: Capelle aan den IJssel
Kort parkeren is gratis met de parkeerschijf in de blauwe zone. Bewoners van de blauwe zone krijgen een ontheffing. Een klantvriendelijke en voordelige aanpak om het parkeren in winkelgebieden te reguleren.

4. Bevoorrading
Dit willen ondernemers:
Meer tijd aan het begin en het einde van de dag voor bevoorrading door leveranciers.
Zo kan het:

Kijk bijvoorbeeld naar: Amsterdam
De gemeente gaf transporteurs op proef meer tijd om winkels te bevoorraden in de binnenstad. Ondernemers en transporteurs waren enthousiast. Ook de luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en bereikbaarheid gingen erop vooruit. ‘Dagranddistributie’ blijkt een succes en is ingevoerd.

De maatwerkaanpak vermindering regeldruk in het winkelambacht is een initiatief van de brancheorganisaties voor bakkers (NBOV), schoenherstellers (NSV), slagers (KNS), bloemisten (VBW) en kappers (ANKO).

Bekijk hier de brochure.
Lees hier meer over het agendapunt over regeldruk verminderen

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.