De Nederlandse toeristensector en de retail hebben sinds kort de handen ineengeslagen. De Holland Shopping Alliantie moet er voor gaan zorgen dat kooplustige toeristen worden verleid om te komen winkelen in Nederlandse steden. Het stimuleren van kooptoerisme is een actiepunt in de Retailagenda.
NBTC Holland Marketing (het Nederlands Bureau voor toerisme & Congressen) en retailorganisatie INretail hebben elkaar gevonden in een gemeenschappelijke missie: Nederland als winkelwalhalla op de kaart zetten. Of zoals Jos Vranken, algemeen directeur van NBTC, het beschrijft: ‘We willen bezoekers die meer uitgeven in meer winkels op meer plekken in het land.’ Hij ziet een groeiende stroom buitenlandse bezoekers die van Nederland komen genieten. ‘Daarbij is er een bovengemiddelde interesse voor shopping, waar veel geld aan wordt uitgegeven. Vorig jaar werd ruim zeshonderd miljoen euro uitgegeven door toeristen in Nederlandse winkels’, aldus Vranken. ‘Dat heeft geleid tot het inzicht dat de samenwerking tussen toerisme en retail heel kansrijk is.’ Ook urgentie speelt een rol om een alliantie aan te gaan; de retail in Nederland staat al jaren onder druk. Marcel Evers van INretail hierover: ‘De functie van een winkelgebied is aan het veranderen en we zien de bezoekersaantallen in winkelgebieden teruglopen. Als we meer internationale toeristen naar Nederland kunnen trekken, dan is dat interessant voor winkelgebieden, maar dan moet je wel toegevoegde waarde bieden. Dan worden winkelgebieden ook interessant voor de binnenlandse toerist en zullen de bezoekersaantallen weer stijgen. Als retailorganisatie zijn we al jaren druk bezig om winkelgebieden te stimuleren hun onderscheidend vermogen te vergroten. Hier komen onze belangen samen.’
Pareltjes
De taakverdeling tussen de twee partijen ligt voor de hand: INretail richt zich op de retailsector, NBTC verzorgt de branding en marketing van de bestemming ‘Holland’. Vranken: ‘Het begrip HollandCity zal heel veel gaan vallen, daarmee onderstrepen we de kleinschaligheid van Nederland. Buitenlanders hebben veelal een hele andere perceptie als het om reistijd gaat dan wij. Voor hen voelt Nederland als één grote stad: HollandCity.’ De alliantie gaat zich sterk inzetten op regionale spreiding en de waardevergroting van het bezoek, door de bestedingen te stimuleren. ‘De echte kans zit in het ontsluiten van het aanbod van andere plekken in ons land dan louter de usual hotspots. Daar moet wel wat voor gebeuren’, aldus Vranken. ‘Niet iedere stad of winkel is per definitie geschikt. We gaan op zoek naar geschikte plekken, maar ook naar bijzondere ondernemers die flink boven het maaiveld uitsteken.’ Hier komt de rol van INretail om de hoek kijken. Evers: `Wij speuren naar de pareltjes die voor de retailtoeristen interessant zijn.’
Rijke Russen
Wie het heeft over koopgrage toeristen denkt al snel aan rijke Chinezen of Russen. Vranken stelt dat beeld meteen bij. ‘De alliantie richt zich niet exclusief op de high end koper. Neem Den Bosch met het Jeroen Bosch-jaar. De tentoonstelling in het Noordbrabants Museum heeft ruim 400.000 bezoekers getrokken, waarvan een kwart uit het buitenland. Daar heeft het museum van geprofiteerd, maar ook de horeca, het hotelwezen én de lokale detailhandel. Het is een schoolvoorbeeld van waar toerisme en retail elkaar hebben versterkt. En niet alleen maar in het hogere segment.’
Open invitatie
Op 5 juli is de Holland Shopping Alliantie officieel getekend. Het stimuleren van kooptoerisme is een actiepunt in de Retailagenda. Evers omschrijft de intentieverklaring als een startpunt. ‘Het is een open invitatie voor partijen die baat hebben bij een groeiende stroom winkelende bezoekers om zich bij de alliantie aan te sluiten en financieel partner te worden. Dat kunnen gemeenten of provincies zijn die zich op het buitenland willen richten, creditcardmaatschappijen, horeca of de cultuursector’. Vranken vertelt hierover: ‘De komende tijd gaan we vooral op zoek naar mogelijkheden om de samenwerking te verbreden, om zo meer slagkracht te ontwikkelen om mee te kunnen dingen naar de portemonnee en de gunsten van internationale bezoekers. In deze fase bepalen we ook met elkaar in welke landen we actief worden, wie de doelgroepen zijn en welke activiteiten daaruit moeten voortkomen.’
Mondriaan
De eerste concrete suggestie is al benoemd: in 2017 gaat NBTC een jaar lang promotie maken in het buitenland voor het thema ‘Van Mondriaan tot Dutch Design’. Rond dit thema worden steden gekoppeld als Amersfoort (geboortehuis), Utrecht (Mondriaan-huis) en Eindhoven (Dutch Design). Vranken is nu al enthousiast: ‘Als een denkbeeldige metrolijn stippelen we een route uit door HollandCity.’ Ook Evers ziet volop kansen voor de retail om van dit thema te profiteren. ‘Het is van mode tot design een interessant onderwerp. INretail gaat leden met mooie winkels stimuleren om hier met hun aanbod en presentaties op in te haken om zo het mooie van Dutch design te laten zien en toeristen tot aankopen te verleiden.’
Op de foto (v.l.n.r.): Thijs de Groot (NBTC), Jos Vranken (NBTC), Jan Meerman (INretail) en Marcel Evers (INretail).