De toolkit is bedoeld voor winkelondernemers, pandeigenaren, gemeenten en partijen die betrokken zijn bij voorzieningen van een winkelgebied. Hun gezamenlijke belang is zorgen dat consumenten het winkelgebied aantrekkelijk vinden, er terugkomen en het aanbevelen bij anderen. Kortom dat de reputatie van een winkelgebied verbetert. Door de concrete stappen die de betrokken stakeholders moeten zetten, kan een gezamenlijke visie worden ontwikkeld die de sociale waarde van een winkelgebied versterkt. Dat lukt door te werken met een focus groep, waarop de ‘merkopbouw’ van een winkelgebied wordt ‘geladen’. Voor winkelgebieden is deze strategie vernieuwend.
Steeds professioneler
Het management van winkelgebieden wordt steeds professioneler, maar merkreputatie en marketing wordt nog te vaak tot het hoofdstuk gerekend. Er is een groeiend besef dat de sociale meerwaarde van een winkelgebied en de juiste branding gericht op een focusgroep een veel bredere impact heeft. De waarde van een winkelgebied kan enorm stijgen als het met een bij de focusgroep passende strategie op de goede manier ‘geladen’ wordt als merk.
Nú het moment
Veel locaties zijn momenteel verzwakt door de economische crisis die de retail hard trof. Nu is het moment om vol in te zetten op verbetering en sociale waardevermeerdering van winkelgebieden. Met het maken van de juiste keuzes kan nu aan toekomstbestendige winkelgebieden worden gewerkt.
De nieuwe toolkit is een vervolg op de uitgave ‘Nieuwe richtlijnen voor succesvolle winkelgebieden’ die in 2016 verscheen.
Klik hier om de toolkit van Nretail, NRW, IVBN en Mindlogyx Retail te downloaden.