In de Benelux-landen is de retailsector een belangrijke economische speler die een dagelijkse impact heeft op het leven van burgers. Uit de studie ‘Benelux Detailhandel’ blijkt dat één Benelux-markt voor detailhandel voor ondernemers en consumenten enorme voordelen oplevert.
De detailhandel telde in 2013 198.052 bedrijven, goed voor bijna 1 miljoen banen met een omzet van 219 miljard euro. De online verkoop, e-commerce, haalde in de Benelux in 2014 een omzet van bijna 20 miljard euro.
Een beter geïntegreerde en concurrentiële Benelux-thuismarkt voor detailhandel betekent voor consumenten lagere prijzen, betere toegang tot een groter en gevarieerder productassortiment, betere dienstverlening en nieuwe mogelijkheden om grensoverschrijdend te shoppen. Voor ondernemers leidt één markt tot efficiëntieverhoging en kostenbesparing (zo levert 1% kostenreductie tegen 2018 2,45 miljard euro op). Deze besparingen stimuleren o.a. investeringen in innovaties. Verder krijgen retailers betere toegang tot nieuwe markten en vormt de Benelux ‘thuismarkt’ de ideale springplank naar Europa en internationale groei.
Tegen 2025 zou een gezamenlijke retailmarkt daarnaast nog eens kunnen zorgen voor 95.000 nieuwe banen en 36.000 nieuwe bedrijven in de sector.
Obstakels
Het onderzoek schetst ook een beeld van de belemmeringen en obstakels waar retailers tegen aanlopen bij grensoverschrijdende activiteiten in de Benelux. Bijvoorbeeld:
- verschillende, ingewikkelde en vaak gedecentraliseerde regels, vergunningen en aanvraagprocedures betreffende het opzetten van een winkel;
- verschillen in nationale en lokale milieu-vereisten, door “goldplating”. (Goldplating is het verschillend omzetten van Europese regelgeving, en verschillen in de nationale wetgeving. Dit komt bijvoorbeeld doordat lidstaten Europese richtlijnen verschillend interpreteren, of omdat bij nieuwe Europese wetgeving de concrete impact ervan op specifiek de grensregio’s niet altijd wordt voorzien);
- verschillen in beperkingen in regels en wetgevingen over openingstijden;
- regionale verschillende en ingewikkelde regels betreffende reclamefolders.
Het onderzoek is uitgevoerd door Vlerick Business School in opdracht van het Secretariaat-Generaal van de Benelux.
Download hier het rapport