Regionale afstemming door provincie Friesland
Acties van de provincie Friesland om regionale afstemming te bevorderen (februari 2019):
- In het kader van de Friese Retailaanpak 2018-2020 zetten gemeenten, provincie en VNO-NCW MKB Noord in op een goed functionerende, aantrekkelijke en toekomstbestendige winkelgebieden in een veranderend retaillandschap. De vier hoofdthema’s zijn:
- Gezonde Retailmarkt (terugdringen van leegstand en van overcapaciteit en overbodige plancapaciteit in winkelmeters).
- Versterken ondernemerschap (professionalisering van ondernemerschap in de retailsector).
- Creëren van reuring (versterken van de uitstraling, beleving en aantrekkelijkheid van winkelgebieden).
- Professionaliseren promotie (profilering en duidelijke positionering van winkelgebieden).
- Uitvoering van een SWOT-analyse van de 68 belangrijkste Friese winkelgebieden, inclusief advies over wenselijke interventie, acties en instrumentarium.
- Opstellen van een subsidieregeling voor (regionale of lokale) projecten die een bijdrage leveren aan de doelen van de Friese Retailaanpak. Hiervoor is vanuit het Friese Transitiefonds in eerste instantie € 1 miljoen beschikbaar.
- Noordelijk onderzoek naar winkelleegstand in Noord-Nederland. Vervolgonderzoek naar overheidsinterventie en herbestemming of transformatie van met name structurele leegstand, met het accent op krimpgebieden en middelgrote kernen.
- Alleen bestaande kernwinkelgebieden en gebieden die daar direct op aansluiten komen in aanmerking voor de vestiging van detailhandel. Alleen voor perifere detailhandel wordt een uitzondering gemaakt. De desbetreffende branches zijn daarvoor specifiek en uitputtend benoemd.
- Ook de schaal en verzorgingsfunctie van de detailhandel moet aansluiten bij de n schaal en de aard van de kern; dit is mede om het ontstaan van weidewinkels te voorkomen.
- Data over:
- Koopstromenonderzoek 2017
- Locatus abonnement leegstandscijfers
- Onderzoek niet-transformeerbare leegstand Noordelijke provincies