Gemeente Den Haag is host en initiatiefnemer van het eerste Retail Innovatie Festival dat op 23 februari wordt georganiseerd. Beleidsadviseur Martijn van Dam wil retailers en winkelgebieden zo praktische kennis en inspiratie bieden op het gebied van innovatie.
Innovatie is noodzakelijk om een winkelgebied toekomst proof te maken. Daarom is vorig jaar oktober het thema retailinnovatie als 21ste actiepunt toegevoegd aan de Retailagenda. Onder aanvoering van wethouder Karsten Klein heeft Den Haag het voortouw genomen om dit punt te agenderen en verder uit te werken. ‘De gemeente fungeert nu, net als andere steden, als living lab waar innovatieve oplossingen in de praktijk worden uitgeprobeerd en opgedane kennis wordt gedeeld’, aldus Klein. De gemeente organiseert op 23 februari voor iedereen die zich met retailinnovatie bezighoudt een interactief festival om ervaringen uit te wisselen, nieuwe input te verzamelen en een vruchtbare kruisbestuiving tot stand te brengen. Het festival opent met keynote speakers Joop de Boer (Pop-Up City) en sterrenchef-ondernemer Niven Kunz (NIVEN & Frites District). Daarna vinden er workshops plaats en starten er stadsafari’s langs populaire Haagse winkelgebieden.
Creatief
Het doel van het festival is om mensen creatief aan de slag te laten gaan. Leren door te doen, is de achterliggende gedachte. De nadruk ligt dan ook op interactie. Martijn van Dam, sr. beleidsadviseur Retail in Den Haag: ‘Bestaande congressen over dit onderwerp zijn vaak passief. Daarom gaan we bijvoorbeeld concreet de stad in om gebieden en winkels te bezoeken om te zien wat er in de praktijk gebeurt. Wij willen met het festival een aantrekkelijke setting bieden om elkaar te ontmoeten en inspiratie op te doen. Door mensen vanuit verschillende invalshoeken bij elkaar te brengen, ontstaan er weer nieuwe ideeën.’ Iedereen die met retailinnovatie bezig is, kan naar het festival komen. ‘Niet alleen ondernemers, ook beleidsmedewerkers van gemeenten, ICT, banken, opleidingen en creatieve bedrijven zijn welkom. Het festival wordt weliswaar in Den Haag gehouden, maar richt zich ook op belangstellenden uit andere steden’, benadrukt Van Dam.
Keuzes maken
Voor Van Dam is het duidelijk: innovatie is de toekomst. ‘De nadruk ligt al snel op problemen, maar het is de kunst om juist te kijken naar de mogelijkheden. Retail moet zich opnieuw uitvinden. De essentie is om goed in te spelen op de wensen van de klant. Winkelen moet je makkelijker en leuker maken, innovatie is daarbij absoluut noodzakelijk.’ Innovatie draait niet alleen om technologie, legt Van Dam uit. ‘Het gaat ook om toegevoegde waarde, persoonlijke aandacht, specialisatie en beleving. Technologie kan een mooie toevoeging zijn en vrijwel alles kan, maar het moet ook uitvoerbaar zijn. Je zult dan ook keuzes moeten maken, niet alleen als winkel, maar ook als winkelgebied of als stad. Dat moet je samen doen.’
Partnerships
Voor Van Dam is samenwerken essentieel. ‘Het is niet zo dat we het living lab als gemeente in ons eentje doen. Het komt door onze partnerships dat we stappen kunnen zetten. Ik hoop op een olievlekwerking, zodat we het kennisniveau landelijk kunnen vergroten en winkelgebieden elders verder kunnen helpen.’ Voor Den Haag is het Retail Innovatie Festival een aftrap voor een bredere samenwerking op innovatiegebied. ‘Ook steden als Roermond, Eindhoven, Rotterdam, Tilburg en Bergen op Zoom zijn actief op dit het gebied. De retailinnovatieagenda staat open voor andere steden die met dit onderwerp aan de slag willen. Het festival is een mooi moment om zich aan te sluiten.’
Quick and dirty
Op de vraag naar tips voor andere gemeenten antwoordt hij. ‘Laat je niet verleiden de eerste de beste app te lanceren en te denken dat je er dan bent. Je moet niet voor quick and dirty willen gaan, maar een gestructureerde aanpak kiezen. Daarbij draait het niet alleen om geld, want dat houdt een keer op. Het gaat vooral om goed organiserend vermogen.’ Hij adviseert gemeenten daarnaast om een eigen profiel te kiezen: ‘Zit dat in persoonlijke dienstverlening, in technische snufjes of bijvoorbeeld meer in veiligheid? Kijk daarbij naar de kracht en expertise die je stad heeft en sluit daar bij aan.’
__________________________________________________________________________________
Retaillinnovatie in de praktijk
Gevraagd naar een aantal voorbeelden van retail innovatie in Den Haag noemt Van Dam de conceptstore Collectiv, waar ook een deel van het festival vindt plaats. ‘Het is een mooi blurring concept, met een combinatie van pop-up stores, koffiebar, werkruimte en fietsenstalling. De “Store of the future” is er gevestigd, waar technische snufjes ter plekke op winkelend publiek worden uitgeprobeerd en er worden events georganiseerd’.
Van Dam raadt aan ook eens te gaan kijken bij de vier verdiepingen tellende modewinkel Shoeby. ‘Die zit boordevol nieuwe ontwikkelingen’, aldus Van Dam. ‘Niet alleen in technologisch opzicht, maar vooral doordat ze de consument volledig centraal stellen. Dat doen ze met personal shoppers, een atelier, café en arrangementen voor een complete make over.’
Ook het Zeeheldenkwartier timmert als winkelgebied goed aan de weg. ‘Ze blinken uit met hun marketing, die bekroond is met een prijs. Ze willen vooral van elkaar kunnen leren en organiseren nu zelf cursussen voor ondernemers om beter met social media om te gaan. Ondernemers weten uiteindelijk zelf hoe dat het beste werkt.’
Als laatste noemt hij ‘HoTH’ (Heroes of the Hague), een collectief van ruim 100 lokale ondernemers. ‘Het is een platform om elkaar te ontmoeten, met een eigen krantje en een Facebookpagina. Het interessante is dat er niet alleen retailers bij zijn aangesloten, maar allerlei gelijkgestemden uit bijvoorbeeld de ICT, horeca en event sector die elkaar hier weten te vinden.’
Kijk voor meer informatie en tickets op www.retailinnovatiefestival.nl