Retailinnovatie-challenges

In de Retailinnovatielabs van de Retailagenda worden  innovatieve oplossingen voor de retail uitgewerkt. De Retailagenda gaat het aantal Retailinnovatielabs uitbreiden en de slagkracht ervan versterken. Om die reden heeft de Retailagenda na de zomer de Retailinnovatie-challenges gelanceerd. Daaruit zijn nu vier challenges geselecteerd om te worden uitgewerkt.

Stakeholders van winkelgebieden, zoals gemeenten, centrummanagers, ontwikkelaars, retailers, marktpartijen of kennisinstellingen, konden intekenen op acht challenges. Er kon -tot 1 oktober 2018- worden gereageerd op onderstaande challenges:

  1. Logistiek: hoe reduceren we drastisch het aantal vervoerbewegingen van en naar de retail en de consument?
  2. Veiligheid: hoe verminderen we omzetverlies als gevolg van fysieke en online bedreigingen voor de winkel?
  3. Lokale retail: hoe kan de lokale retailer zich onderscheiden van internationale ketens?
  4. Businessmodellen: met welke nieuwe retailconcepten kan de retailer zichzelf opnieuw uitvinden?
  5. Hospitality en loyalty; hoe kun je de bezoeker aan je wingebied  of centrum binden?
  6. Impact retail: hoe vergroten we de sociaalmaatschappelijke relevantie van retail?
  7. Digitalisering: hoe maken we de retail 24-7-proof?
  8. Positionering, marketing en branding van winkelgebieden

Vier Retailinnovatie-challenges

Op basis van de aanmeldingen zijn er uit deze acht vraagstukken vier geselecteerd. Deze worden vanaf 1 januari 2019 in nieuwe Retailinnovatielabs uitgewerkt. Het gaat om:

  1. Nieuwe businessmodellen: hoe kunnen nieuwe/andere verdienmodellen & retailconcepten voor lokale retailers leiden tot nieuwe groei? (Oss, Hilversum, Roermond, Bergen op Zoom)
  2. Logistiek: hoe reduceren we drastisch het aantal vervoerbewegingen van en naar de retail en de consument? (Gouda, Roosendaal, Purmerend)
  3. Loyalty: hoe vergroten we de binding en daarmee bestedingen en herhaalbezoek aan winkelgebieden en individuele ondernemers? (Gouda, Roosendaal)
  4. Merkstrategie/sociale meerwaarde: hoe kunnen winkelgebieden door een hogere sociale meerwaarde vanuit het eigen DNA beter economisch presteren? (Gouda, Oss)

Vernieuwende oplossingen

In een Retailinnovatielab werken allerlei betrokken partijen – gemeenten, centrummanagers, ontwikkelaars, retailers, marktpartijen of kennisinstellingen -gezamelijk aan een innovatievraagstuk. In deze ‘laboratoria’  wordt op lokaal niveau geëxperimenteerd, waarna initiatieven landelijk kunnen worden opgeschaald. De Retailagenda ondersteunt de living labs met kennis, een uitgebreid netwerk en een financiële bijdrage. Deze aanpak moet leiden tot vernieuwende oplossingen, die weer elders toegepast kunnen worden.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Tessa Vosjan,
projectleider Kenniscreatie & innovatie van de Retailagenda: tessa.vosjan@retailland.nl, 06 5337 5601

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.