Tijdens de intelligente lockdown schoten de gezamenlijke online platforms en websites van winkelgebieden massaal uit de grond. Maar hoe zorg je als winkelgebied dat het een succes wordt? Op maandag 19 oktober wordt tijdens het gratis webinar “Zo wordt een collectief online platform een succes” de ervaring die in living labs is opgedaan besproken en worden de plussen en de minnen van online lokale platforms op een rij gezet. Groningen, Delden en Hilversum staan centraal.
Online lokaal kopen is handig voor de consument, en zorgt voor binding met de lokale bewoners. Wie het slim aanpakt kan er met een gezamenlijk online platform voor zorgen dat een winkelgebied in trek blijft, en ondernemers (extra) omzet hebben. Maar samen online brengt ook vraagstukken met zich mee, want hoe zorg je dat het platform ook een succes wordt? Voor welke online oplossing kies je? En welke stappen zijn belangrijk als je een eigen online platform wilt starten?
Deze een meer vragen komen aan bod tijdens het webinar dat wordt georganiseerd door de Retailagenda en DNWS. Het webinar start met een informatieve video waarin Rob Weiss en Sonja Unk (Ik Onderneem!) de negen succesfactoren en een stappenplan bespreken. Daarna vertellen deelnemers aan het living lab Smart Distributie & Buy Local over hun partkijkervaring met het starten van een online lokaal platform. Centraal staan de cases Groningen, Delden en Hilversum.
Living labs belicht
Delden
De dorpskern Delden kent vaste klanten die veel voor dagelijkse ‘boodschappen-plus’ naar Delden gaan. Met Dorpsplein-delden.nl zetten de ‘vers’-ondernemers in op een online platform. Het doel is dat de klanten de mogelijkheid hebben om buiten openingstijden of wanneer er weinig tijd is toch bij de versspeciaalzaak te bestellen, waarbij afhalen of bezorging de opties zijn. De ondernemers staan centraal en de klant wordt verleid om bij meerdere winkels te bestellen en in één winkelmandje af te rekenen en als één bestelling te laten afleveren.
Groningen
Als grote stad heeft Groningen allerlei branches en vele mooie winkels. Zij wil in het retailinnovatielab een online warenhuis opzetten dat de consument de mogelijkheid biedt om zich online te oriënteren, de beschikbaarheid van producten na te gaan en zelfs bestellingen te doen bij de lokale ondernemers. Warenhuis.groningen.nl is het platform dat ondernemers de mogelijkheid biedt om gezamenlijk als één warenhuis vindbaar te zijn bij de consument. Er wordt samengewerkt met het platform Dropper, dar de lokale verzender koppelt aan actieve fietskoeriers in de buurt. Op die manier kan er dezelfde dag nog duurzaam worden bezorgd.
Hilversum
De Gijsbrecht van Amstelstraat in Hilversum is een bekende winkelstraat met een geheel eigen profiel en bezoek: een dorpsstraat in een stad. Doel om mee te doen aan het lab is het beter binden van de klanten aan het lokale mkb; de speciaalzaken (food en non-food). Door de combinatie van fysieke acties en online bestellen en afhalen /bezorgen kunnen de consumenten toch bij hun favoriete winkel shoppen, ook al is er even niet de tijd om op en neer naar de winkelstraat te rijden.
Tafelgasten
Delden: Matthijs de Graaf – Shopforce/Digitale Dorpspleinen
Hilversum: Renske Schriemer – voorzitter winkeliersvereniging De Gijsbrecht
Groningen: Eric Bos – voorzitter Winkeliersvereniging Groningen City Club
Groningen: Kim Hoetjes – ondernemer/eigenaar Wir War spellen & puzzels in Groningen
Moderator: René Hendriks – Aan Zee
Aanmelden
Kosten: Gratis
Tijd: 10.00 – 11.00 uur