Workshops Retailagenda Innovatie Festival

Er zijn twee rondes workshops, ronde 1 start om  14.00 uur, ronde 2 om 15.10 uur. De inschrijving voor de workshops is bij de binnenkomst.

1. Laat lokale helden schitteren

Elk winkelgebied kent ze wel, die kleine, creatieve ondernemers die met de nodige lef vernieuwende businessmodellen voor een winkel uitdenken en proberen. Lokale helden worden ze wel genoemd. Ze gaan vaak zonder ballast van een retailverleden aan de slag, en hebben de potentie om de pareltjes van een winkelgebied te worden.  Maar wie zijn deze lokale helden? En hoe kunnen gemeentes en winkelgebieden deze authentieke en innovatieve ondernemers herkennen en helpen uitgroeien tot gezonde ondernemingen.
De Haagse Hogeschool heeft hier samen met Haags Retailpunt, INretail en creatieve ondernemers onderzoek naar gedaan. Tijdens de workshop passeren deelnemers drie “haltes”: een kennismaking met vier types ondernemers, een quiz over innovatieve verdienmodellen en een q&a over Storey, een format dat lokale helden helpt om strategische partnerschappen aan te gaan.

Door: Anja Overdiek, Heleen Geerts en Rainer Hensel (Haage Hogeschool), Willem Hamming en Merlijn van der Laak (Haags Retailpunt) en ondernemer Andy Au (Salt & Lemon).
Terugblik: download hier de publicatie “Lokale helden. Wie zijn ze en wat hebben ze nodig?”

2. Retailers ontpoppen zich als omnichannel experts

Omnichannel retail is een voorwaarde om als retailer toekomstbestendig te zijn. Lab Fygital verkent en creëert samen met retailers uiteenlopende innovatieoplossingen op het gebied van omnichannel. Die lopen variëren van de mogelijkheden van social robots, het optimaliseren van de online aanwezigheid van een winkel tot het herontwerpen van het businessmodel.
Het uitgangspunt van het lab is learning by doing; retailers gaan in de praktijk aan slag. Zij kennen hun eigen situatie immers het beste en zijn in principe zelf in staat om te innoveren. Deze workshop gaat in op de mogelijkheden van mkb-ondernemers om zich te ontpoppen tot ware ‘digital innovators’.
Lab Fygital is een project van Creating 010 (Hogeschool Rotterdam) en is een onderdeel van het project Future Proof Retail van de Retailagenda.

Door: Paul Rutten en Peter Troxler (Hogeschool Rotterdam)
Terugblik: bekijk hier de presentatie

3. Retailtechnologie die daadwerkelijk werkt

Door online concurrentie en veranderend consumentengedrag zijn het voor de fysieke retail onzekere tijden. Tegelijkertijd groeit het aantal aanbieders van retail oplossingen, die beogen om meer bezoekers naar de fysieke winkel te krijgen. Innovatieve technologieën zoals mobile loyalty-apps, digitale passpiegels, heatmapping, interactieve schermen, geofencing en augmented reality-applicaties beloven de retailer beterschap.
De grote vraag is of ze ook echt iets toevoegen en de retailer meer omzet opleveren.
De expertgroep Innovative Retail Technology van ShoppingTomorrow deed onderzoek en bespreekt in deze workshop een reeks cases waarbij de invloed van innovatieve technologie daadwerkelijk is gemeten. Het biedt de retailer houvast om betere beslissingen te nemen over de inzet van innovatieve technologie voor zijn/haar winkel.

Door Jesse Weltevreden en Tibert Verhagen van de ShoppingTomorrow-expertgroep Innovative Retail Technology.
Terugblik: bekijk hier de publicatie “De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”.

4. Optimale online aanwezigheid winkelgebieden

Als winkelgebied is je online aanwezigheid van onschatbare waarde. Hans van der Post van OMNI-VR legt in deze interactieve workshop uit waarom dit zo
belangrijk, en hoe je hier als winkel(gebied) op in kunt spelen.Want waarom zou iemand naar jouw winkel(gebied) moeten willen komen als er ook het gemak van online shoppen is? Hoe wil je als winkel of winkelgebied overkomen? En straal je dat online ook uit? Over elke vraag wordt, na een korte inleiding, met elkaar gediscussieerd over kansen en mogelijkheden.
Er wordt ingegaan op de verschillende innovatieve technieken om voor de juiste online uitstraling te zorgen en hoe je die kunt toepassen. Tot slot kunnen deelnemers zelf ervaren hoe een virtuele tour kan bijdragen aan de online beleving van een winkelgebied

Door: Hans van de Post, van OMNI-VR
Terugblik: geen info beschikbaar.

5. Op weg naar de ultieme connected store

Of het nu online of offline is, de retailer wil ‘connected’ zijn met de klant; de klant moet zich verbonden voelen met de retailer. Tegelijkertijd is het van belang dat de winkel zowel offline en online een consistent beeld geeft. Deze verschillende kanalen moeten volledig geïntegreerd zijn.
In deze workshop komt aan bod welke stappen je moet zetten om een optimale connected store te worden. De experts van Shopping Tomorrow hebben een model ontwikkeld waarmee de retailer inzicht krijgt in de stappen die op de verschillende onderdelen moeten worden doorlopen om zo de ideale connected store te realiseren.

Door: John Berghoff, Omnichannel Retail Strategy/Kega en expert bij ShoppingTomorrow.
Teruglik: bekijk hier de presentatie en blue paper.

6. Stadswandeling door smart city Roosendaal

Roosendaal is pionier op het gebied van retailinnovatie en weet met slimme technologische oplossingen bezoekers aan de binnenstad te binden. Tijdens de stadswandeling – er starten twee groepen tegelijk- krijgen deelnemers een impressie van de binnenstad. De route voert o.a. langs technische snufjes van deze smart city en wordt een aantal bijzondere winkels bezocht.
Martine van Dommele van damesspeciaalzaak Rubia (groep 1) vertelt over haar online en offline marketingstrategie, en hoe zij erin slaagt om online veel klanten naar de fysieke winkel te krijgen. Sjoerd Verbraak van The Athlete’s Foot is eigenaar van meerdere winkels en webshops en motiveert waarom hij meedoet met het lokale loyaltyprogramma (groep 2). Beide groepen nemen tot slot een kijkje bij Optiek van Wely, die gekozen is tot de mooiste opticienzaal van Nederland en gewoon in Roosendaal is te vinden!

Door: Gemeente Roosendaal
Terugblik: geen info beschikbaar.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.