28 februari 2019

Beter worden in een vak dat veel van je vraagt

Het beroep van centrummanager schreeuwt om professionalisering Daarom is vorig jaar – in het kader van Human Capital Agenda van de Retailagenda de CentrumMangementAcademy gestart. Aukje Grauwstra, binnenstadsmanager in Kampen is enthousiast: ze brengt wat ze tijdens de academy leert meteen in de praktijk.  Op 18 maart start een nieuwe groep.

Foto: Frans Paalman

Een toekomstbestendig centrum is van levensbelang voor de totale lokale economie. Maar die kan er alleen komen als een vruchtbare samenwerking is tussen gemeente, vastgoed en ondernemers. Anders heeft het simpelweg geen zin om vervolgstappen te zetten. Daarom is er steeds meer vraag naar een centrummanager. Die wordt ingeschakeld om partijen te verbinden, aan te jagen, plannen te ontwikkelen en uit te voeren. Kortom, er wordt nogal wat verwacht en gevraagd van centrummanagers. De CentrumManagementAcademy helpt deze beroepsgroep met een halfjaar durende training om zich verder te ontwikkelen.

Centrummanagement is geen truc

Aukje Grouwstra is sinds een jaar binnenstadsmanager in Kampen. In haar werk als omgevingsmanager voor de gemeente Den Haag, deed ze veel werkervaring op in het verbinden van de belangen van private en publieke partijen. Ze zit nog midden in het trainingstraject van de CentrumManagementAcademy. En is leergierig, ze wil beter worden in het nieuwe vakgebied. “Dit werk is mij op het lijf geschreven. Centrummanagement vraagt om net iets anders dan Omgevingsmanagement. Wanneer er zich een opleiding aandient, vind ik het van belang hier deelgenoot van te zijn. Ik zie het als een investering in het vak van centrummanager én de binnenstad.”
Er is veel te leren, weet ze. “Centrummanagement is geen truc, geen kwestie van formules loslaten op je winkelgebied. Geen stad is hetzelfde.” Leren van elkaar is voor Aukje een belangrijke motivatie mee te doen aan de trainingen. “Je komt in contact met mensen die hun sporen hebben verdiend in dit vakgebied. Zij laten zien hoe zij aan de slag gingen in hun stad, welke kennis en partijen nodig zijn. Leren welke instrumenten er zijn is één, goed toepassen is iets anders. Je kunt overal wel theorieën op loslaten, maar daarmee ben je er nog niet.

Samenwerking is key

Ze snap het best, die hooggespannen verwachtingen rond de functie van centrummanager. De noodzaak wordt in de binnenstad gevoeld en dat vraagt om professionalisering. “We werken allemaal met ondernemers, zijn staan erom bekend dat ze het liefst morgen resultaat zien. Voor vastgoedeigenaren en gemeente is de energie ook weer anders. Om vanuit die ‘gouden driehoek’ iets voor elkaar te krijgen, is het flink schaken op zeven borden tegelijk. Daar houd ik van.”
Wanneer binnen de ‘gouden driehoek’ het samenwerkingsverband staat, kan er geschakeld worden, kunnen er stappen gemaakt worden om met elkaar aan de Binnenstad werken. “Daar ligt een belangrijke taak voor de binnenstadsmanager. Zoals het verbinden van partijen, zorgen dat standpunten van de ander voldoende onderling bekend worden. Plannen die samen worden gemaakt leiden tot uniek maatwerk.”
In Kampen brengt Aukje de skills waarop ze getraind is direct in de praktijk, zoals het zichtbaar maken welke stappen er in het proces zijn gezet. “Successen moet je samen vieren”. Klaar is ze nog lang niet, ze wil goed worden in dit nieuwe vak. En gunt andere centrummanagers hetzelfde. “Om te beginnen door de CentrumManagementAcademy van harte aan te bevelen bij collega’s.”

Maak kennis met CMA

Nieuwsgierig naar de aanpak van de CentrumManagementAcademy? Op maandag 18 maart start er een nieuwe groep. Meer weten? Kijk op www.centrummanagementacademy.nl

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.