18 maart 2020

Binnenstadsondernemers tonen veerkracht en verenigen zich op lokale online platforms

Opvallend – en bewonderingswaardig!-  is de veerkracht en verbondenheid van lokale ondernemers. Op tal van plekken ontstaan in snel tempo initiatieven van plaatselijke ondernemers om hun producten thuis te bezorgen en krijgen lokale online platforms een flinke impuls. We zetten een paar van de initiatieven op een rij.

In Deventer hebben binnenstadsondernemers  in één dag een lokaal platform opgericht. Lingerie? Pizza? Boeken? Alles kan worden thuisbezorgd. “Iedereen denkt in oplossingen”, aldus centrummanager Peter Brouwer. Lees hier meer.
Het in december opgerichte  Warenhuis Groningen heeft een vliegende start. Bij Warenhuis Groningen ligt de nadruk op het verhaal van de lokale ondernemers. Zo wordt een sterke identiteit gepresenteerd, want een winkelgebied wordt uiteindelijk gemaakt door de aanwezige stakeholders. De producten worden duurzaam bezorgd door de fietskoeriers van Dropper.  Lees hier een artikel over het online warenhuis dat eerder is verschenen Stadszaken.nl. Groningen is een van de deelnemers aan het retaillinnovatielab Smart Distributie & Buy Local van de Retailagenda waarbij in living labs ideeën worden uitgewerkt en in praktijk getoetst.
Digitale Dorpspleinen biedt het lokale midden- en kleinbedrijf een eigen digitale marktplaats. Hier stromen de aanvragen binnen. En onder het motto ‘Bestel het beste uit je buurt’ kunnen lokale winkeliers hun producten aanbieden via het platform Local Heroes. Het online platform is sinds deze week actief in Amsterdam. Met het oog op de coronacrisis biedt Local Heroes een mogelijke oplossing voor de voedselvoorziening in de hoofdstad en het in stand houden van mkb-ondernemers.
De Hilversumse horeca sloeg de handen ineen en lanceerde in no time Centrum Hilversum. Hilversum komt naar je toe! Horecaondernemers die hun restaurant hebben moeten sluiten hebben zo een optie om eten te late thuisbezorgen of laten afhalen.
Zo zijn er ook weer lichtpuntjes in een donkere periode en weten fysieke ondernemers elkaar te vinden in online initiatieven.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.