Groningen heeft weer een eigen warenhuis. Geen fysieke winkel, maar een online platform waar 45 lokale winkeliers hun producten verkopen. Thuis laten bezorgen kan nog dezelfde dag. Deze collectieve aanpak moet het aanbod van de lokale winkelier makkelijk vindbaar maken en de positie van de kleinere retailer in de binnenstad versterken.
Vanaf 2 december is het Warenhuis Groningen officieel geopend. Zo net voor de feestdagen kunnen Groningers online zien welke producten je lokaal kunt kopen én dezelfde dag nog laat bezorgen. Het platform is een proef die tot eind februari loopt. Een van de organisatoren is Michiel Vos van Zupr, een bedrijf dat merken helpt om online vindbaar te zijn. Hij zet zich in Groningen in voor de lokale ondernemer. “Voor kleinere retailers is het ontzettend lastig geworden om online te concurreren met grote online spelers. Online gevonden worden, is echt niet meer zo vanzelfsprekend en de kosten nemen alleen maar toe. Winkeliers die naast hun fysieke winkel een webshop runnen of hun producten via een online marktplaats aanbieden, zie je na verloop van tijd dan ook vaak hun online activiteiten weer staken. Google signaleert echter al enige jaren dat er steeds meer wordt gezocht naar waar producten in de buurt te koop zijn. Warenhuis Groningen speelt op die behoefte in.”
Snel en duurzaam
Is de bestelling eenmaal geplaatst dan wordt deze razendsnel bezorgd door de fietskoeriers van Dropper. Jantine Doornbos, eigenaar van de koeriersdienst, ontwikkelde met haar team een software-oplossing die bezorgingen efficiënt plant, zodat ze het product binnen vier uur met een fietskoerier kunnen afleveren. “Het feit dat alle bewegingen op de fiets plaatsvinden, zorgt ervoor dat we als stad de uitstoot kunnen beperken, dat is in deze tijden natuurlijk cruciaal”, noemt Eric Bos, voorzitter van de Groningen City Club en aanjager van de pilot met Zupr en Dropper. “Om de stad kennis te laten maken met Warenhuis Groningen worden de eerste 1000 drops kosteloos aangeboden”.
Innovaties testen
“Het Warenhuis Groningen hebben we gezamenlijk ontwikkeld en laat zien dat je in deze tijd moet samenwerken om te innoveren”, vervolgt Bos. “Validatie is dan ook een belangrijk onderdeel in deze periode. We proberen zoveel mogelijk feedback bij retailers, merken en consumenten op te halen.” “Exact”, zegt Michiel Vos, “Uiteindelijk moeten zij dit concept omarmen en gaan gebruiken. We zullen er in elk geval alles aan doen om voor de retailers en consumenten het productaanbod volledig online zichtbaar te maken. De tijden waarin online zichtbaarheid afhankelijk was van de grootte van je advertentiebudget zijn wat ons betreft voorbij. Laat de feestdagen maar beginnen!”
Warenhuis Groningen betreft een pilot dat start met 45 deelnemende winkels. Winkels die zich willen aansluiten bij het platform kunnen zich melden bij de Groningen City Club.
Groningen is een van de gemeenten die meedoet aan het retailinnovatielab ‘Smart Distributie & Buy Local’, dat wordt begeleid door onder Tessa Vosjan van de Retailagenda, en Rob Weiss van Ik Onderneem!.
Meer informatie
Bekijk hier Warenhuis Groningen
Lees ook het artikel op de website van NRC.
Groningen City Club, Erwin Mulder [email protected]
Retailagenda projectleider retailinnovatielabs, Tessa Vosjan, [email protected]