Intervisie: “Stap voor stap naar een compacte binnenstad”
Als consumenten naar het centrum gaan willen ze er ook plezier hebben en verrast worden. Dat heeft impact op de functie van centra. Die worden kleiner en compacter. Transformatie is een manier om dat te bereiken, maar dat is niet altijd even eenvoudig. Op donderdag 18 oktober organiseert de Retailagenda in samenwerking met de gemeente Hardenberg een intervisie waarbij het thema uitgebreid met elkaar besproken wordt . Inschrijven kan hier.
Al in 2014 heeft Hardenberg een gezamenlijk actieplan opgesteld om het winkelgebied toekomstbestendig – en dus compacter- maken. Hardenberg centrum vormt volgens de detailhandelsstructuurvisie hèt recreatieve winkelgebied voor de regio. Met een compleet aanbod aan dagelijkse (supermarkt, persoonlijke verzorging) en niet-dagelijkse winkels (mode & luxe, vrije tijd) en een breed aanbod aan horeca en leisure. Zo is het centrum niet alleen plek waar mensen komen om te winkelen, maar ook plek die bezoekers weet te verrassen.
Door de uitbreiding van het aanbod zijn er meer mogelijkheden gekomen voor ontmoeting en beleving vergroot én is leegstand aangepakt. Dit gaat hand in hand met het compacter maken van het winkelgebied. Tijdens de intervisiesessie vertelt gemeente Hardenberg uitgebreid over de stappen, keuzes en leermomenten van het transformatietraject.
Het programma
De middag start om 12.00 uur met een wandeling door het centrum van Hardenberg om ter plekke te zien en te ervaren wat het resultaat is van de transformatie van de binnenstad.
Na de lunch volgt de presentatie van de case Hardenberg en is er uitgebreid de mogelijkheid om vragen te stellen. Aansluitend starten de co-creatie sessies onder leiding van René Hendriks van Bureau Aan Zee. In kleine groepen wordt gediscussieerd over de thema’s transformatie en compacte binnenstad .
Centrale vragen daarbij zijn: op welke manier wordt transformatie toegepast in de gemeente die je vertegenwoordigd om een compacte binnenstad te realiseren? Wat zijn de belemmeringen hierbij en wat zijn succesfactoren gebleken?
Praktische informatie
12.00 -13.00 uur | Wandeling door het centrumgebied van Hardenberg |
13.00 uur | Lunch + start intervisie met: voorstelronde, presentatie Hardenberg, discussie over twee rondes |
16.30 uur | Einde intervisie |
16.30-17.30 uur | Borrel |
Locatie:
Brasserie de Markt, Marktstraat 15, Hardenberg
Meer intervisies
De Retailagenda organiseert dit jaar een reeks intervisies rond thema’s die bij gemeenten spelen.
Bekijk hier de data en thema’s van de andere intervisies.