28 december 2020

Op weg naar een circulaire retail

In 2050 moet de Nederlandse economie circulair zijn. Wat zijn de kansen en uitdagingen op dit gebied voor de retailsector? Deze vraag, en lessen uit living lab Leeuwarden stonden centraal tijdens het webinar over circulaire retail dat op 14 december door de Retailagenda en Future-Proof Retail werd georganiseerd

Stadszaken.nl maakte voor de Retailagenda een uitgebreid verslag van het webinar ‘Met grote sprongen & kleine stappen naar een circulaire retail’. In het artikel worden de belangrijkste bevinden gedeeld aan de hand van drie stakeholders: ondernemers, consumenten en gemeenten die hebben meegedaan aan het Lab Circularity in Leeuwarden. Lees hier het hele artikel.
Het webinar is hier terug te kijken.

Leeuwarden

In het lab in Leeuwarden wordt in samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en gemeente getest hoe een transitie naar een (meer) circulaire retail vorm kan krijgen en hoe het gebied daarmee toekomstbestendig wordt. Concrete stappen zijn het delen van koffiedik door horeca en retailers (die vervolgens verkocht wordt voor bijvoorbeeld het kweken van paddenstoelen), een deelauto om gezamenlijk in te kopen en het vergroenen van winkelpanden en -straten. Het duurzame karakter is door studenten zichtbaar gemaakt met stickers op etalages en bordjes waarop ondernemers hun circulaire doelstellingen presenteerden. Dit hielp ook het gebied op de kaart te zetten als ‘circulair kwartier’.

Bekijk hier de video met de aanpak en resultaten in Leeuwarden, en de succesfactoren om een duurzame strategie te laten slagen.

Vijf succesfactoren

De bedoeling van het lab is om ervaringen op te schalen, zowel in nieuwe steden als binnen Leeuwarden. In het living lab in Leeuwarden werden vijf punten geformuleerd voor een succesvolle transitie naar circulair:
1. Zorg voor goede en frequente communicatie tussen partijen.
2. Organiseer co-creatiesessies met ondernemers.
3. Kies ondernemers met circulaire ambitie.
4. Sta open voor frisse ideeën van studenten.
5. Zet een labcoördinator in.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.