Hoe houden we binnensteden en winkelgebieden interessant?
De tijd van ‘groot is mooi, meer is beter en veel is lekker’ is voorbij, schrijft Joost Nicasie (Areaal Advies) in zijn blog. Consumenten stellen steeds meer en andere eisen aan winkels, en wie daar niet aan kan voldoen is gezien, met leegstand als gevolg. Om aantrekkelijk te blijven moeten binnensteden en winkelgebieden dan ook voor zo veel mogelijk bezoekdoelen gebruikt kunnen worden.
Door Joost Nicasie
De huidige coronacrisis versnelt wat er al enkele jaren aan de gang is. Door de huidige situatie zien we op dit moment een nóg snellere groei van online-bestedingen, maar ook een ongekende loyaliteit aan lokale winkelhelden.
Op zich is het eerste niet per se slecht nieuws, en het tweede zelfs uitgesproken goed nieuws voor de binnenstad. Het laat zien dat bewoners en bezoekers de mens achter de winkel een warm hart toedragen, en dat veel consumenten ook online liever bestellen bij de winkels waar ze graag komen en de mensen kennen, dan bij de grote, anonieme webshops.
Veel deskundigen gaan er vanuit dat alleen de allersterkste gebieden als puur winkelgebied zullen kunnen overleven. De binnenstad of het winkelgebied zou dan ook voor zo veel mogelijk bezoekdoelen gebruikt moeten kunnen worden.
Lees hier het volledige artikel waarin Nicasie uiteenzet hoe je als winkelgebied interessant kunt blijven.
Joost Nicasie is mede-eigenaar van Areaal Advies, bureau voor ruimtelijk-economisch onderzoek en advies.
Hulp bij transformatie
- De Retailagenda en DNWS hebben een raamwerk opgesteld om binnensteden – en winkelgebieden te helpen met de transitie om toekomstbestendig te worden. Bekijk hier de handreiking.
- Aan de hand van bezoeken aan elf gemeenten en een uitgebreide enquête heeft de Retailagenda in beeld gebracht hoe gemeenten omgaan met transformatie en wat daarbij wel en niet werkt. Download hier de publicatie met de resultaten en de learnings.