7 oktober 2019

Op zoek naar slimme bezorgmethoden voor de lokale klant

Internet heeft veel impact op de consument en daarmee op ook de retail. Dus is innovatie nodig. Maar om te kunnen innoveren, moet er ruimte zijn om dingen uit te proberen. Dit doet de Retailagenda onder andere in het retailinnovatielab ‘Smart Distributie & Buy Local’. In zes lokale ‘laboratoria’ is gestart met het opzetten van met slimme bezorgmethoden voor de lokale klant. Projectleider Rob Weiss legt uit wat de speerpunten van dit lab zijn.

Smart distributie, buy local. Het klinkt alvast mooi, maar wat betekent het precies? Wat is er dan smart? Welke distributie? En wat heeft dit te maken met lokaal kopen, innovatie en laboratorium?

Smart

Internet en nieuwe technologieën bieden mogelijkheden om data (zoals artikelen, infrastructuur etc) en informatie (zoals het weer, klantgegevens) slim te koppelen en in te zetten voor nieuwe toepassingen. Dit is wat we met ‘smart’ bedoelen; Hoe kunnen we informatie zo ordenen, en de techniek zo inzetten dat de fysieke retailer extra diensten kan inzetten naar zijn (potentiele) klant? Denk bijvoorbeeld aan bezorgdiensten zoals Thuisbezorgd.nl dat er op is gericht op het vergroten van de service in een gebied.

Distributie

Om niet te verdrinken in alle mogelijkheden richten we ons in dit laboratorium op het thema distributie. ‘Smart Distributie’ geeft antwoord op de vraag hoe een winkelgebied haar klanten beter kan bedienen in het aan- en afleveren van goederen, diensten en andere toepassingen.

Lokaal

Smart Distributie richt zich op de lokale consument, want deze is nog steeds de kurk waar een winkelgebied op drijft. Als je in staat bent je lokale klanten aan je te binden door het toevoegen van services vergroot dit de transactiewaarde van het (winkel)gebied.

Laboratorium

Rob Weiss (Ik Onderneem!) is vanuit platform De Nieuwe Winkelstraat projectleider van het lab. “In een laboratorium mogen dingen mislukken en kunnen de dingen die succesvol zijn groter gemaakt worden en gedeeld worden. In ‘Smart Distributie’ zijn we met zes lokale labs aan het werk in zes verschillende plaatsen. De diversiteit is enorm en wat we daarvan kunnen leren ook. Het zijn allemaal labs die op de een of andere manier gebruik moeten maken van technische toepassingen, online platformen of apps. Dit is dan ook de grootste collectieve uitdaging; hoe kan een platform voor de consument ook daadwerkelijk werken?”
Volgens Weiss betekent het dat er in ieder geval voldoende aanbod moet zijn, op een technisch goed werkend platform, dat betaalbaar is voor zowel de consument als de ondernemer. Naast de zes lokale cases is een onderzoek gestart naar de diverse online platformen. “Wat doen zij goed, wat moet beter, welke techniek is nuttig et cetera?  Deze informatie vormt een aanvulling op de praktijkervaring en wordt straks ook breed gedeeld.”

Lokale labs

Zes lokale labs werken aan het thema ‘Smart distributie & Buy local”. Lees hier wat er op dit moment in de labs gebeurt.

Hilversum focust op ‘vers’ en ‘mkb’. Kan de consument vaker en op alle tijden boodschappen doen bij haar favoriete speciaalzaak? Ruim 15 ondernemers zijn gestart met pakketten (BBQ, Lunch, Ontbijt) en boodschappenlijstjes online om de lokale consument te binden en aankoop te stimuleren door service te vergroten. Grootste uitdaging is de automatisering (het moet wel allemaal werken) en het laten gebruiken door de lokale consument (waar ligt de behoefte en hoe sluit dit goed aan?).

Roosendaal heeft ruim 14.000 klanten in een loyaliteitsprogramma en wil met en voor deze klanten meer services op maat bieden. Wat is gewenst? Bijvoorbeeld de aflevering van boodschappen in kluisjes of juist thuis? De grootste uitdaging; van veel wensen en kansen naar één idee uitwerken en gaan proberen.

Pijnacker heeft een Plus-supermarkt die al boodschappen rondbrengt. Vanuit deze start sluiten lokale speciaalzaken aan om meer en meer diverse producten in de route mee te nemen. Grootste uitdaging; het bundelen van het aanbod online (o.a. techniek maar ook afstemming van speciaalzaken, welke producten wel/niet en hoe beleeft de klant dat?), opdat de klant dit kan bestellen. 

Purmerend ziet een duurzame toekomst met elektrische voertuigen en inzet van sociale werkplaats bij deze dienstverlening. Binnen één uur de aankoop leveren aan de consument in Purmerend. Van dit ideaalbeeld moet nu een test opgezet worden om te kijken of het realistisch is die belofte te doen. Grootste uitdaging; ondernemers meekrijgen om te starten (draagvlak en klantgericht denken).

Spijkenisse heeft bij de start van het lab de mogelijkheden verkend voor het ontwikkelen van een product dat de consument de mogelijkheid biedt om grip te houden op haar leveringen/bestellingen door zelf te bepalen waar en wanneer dit goed uitkomt. Dat kan zijn een kluis, bij een winkel, op kantoor, thuis, maar ook op plekken die verband houden met mobiliteit. De conclusie dat het voor Spijkenisse nog niet het juiste moment is om verdere stappen te zetten, en deelname aan het lab is daarom gestopt.

Groningen is al geruime tijd actief met distributie en alternatieve vervoerswijzen. Zij wil in het lab een praktijkcase bouwen waarop deze startups ook proof of concept’ worden. Grootste uitdaging; van vele mogelijkheden naar een beperkte ‘live test’.

Meer informatie over de retaillinovatielabs
Tessa Vosjan, projectleider Kenniscreatie & innovatie
tessa.vosjan@retailland.nl
06 53 37 56 01

De retaillinnovatielabs van de Retailagenda worden georganiseerd in samenwerking met platform De Nieuwe Winkelstraat.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.