19 oktober 2020

Publicatie Smart Distributie & Buy Local

Gezamenlijke online platforms winnen zeker sinds de coronacrisis snel aan populariteit. Dat brengt meteen een aantal vragen met zich mee. Want hoe start je als winkelgebied of centrum een eigen platform? En hoe zorg je ervoor dat het een succes wordt? In de publicatie ‘Smart Distributie & Buy Local – leren van living labs’ worden negen succesfactoren beschreven en is een praktisch stappenplan opgesteld om zelf aan de slag te gaan

De afgelopen jaren heeft de consument zijn aankoopgedrag drastisch gewijzigd, het aandeel online aankopen heeft daarbij een enorme vlucht genomen. Online biedt de klant veel gemak maar kan op termijn een ontwrichtende uitwerking hebben op de maatschappij. Lokale ondernemers hebben te weinig omzet of moeten hun deuren sluiten, waardoor de plaatselijke economie en daarmee ook de leefbaarheid van een gebied wordt aangetast.

Retailinnovatielab

Collectief samenwerken in een winkelgebied, dorpscentrum of binnenstad biedt de kans voor ondernemers om de concurrentie met online spelers aan te gaan. Maar collectief online gaan, brengt ook tal van vragen met zich mee. Voor welke vorm kies, welke techniek, en hoe wordt het een succes?
Om inzicht te krijgen in de succesfactoren en de valkuilen is de Retailagenda samen met platform De Nieuwe Winkelstraat in 2019 gestart met het landelijk retailinnovatielab Smart Distributie & Buy Local. Onder projectleiderschap van Rob Weiss (Ik Onderneem!) en Tessa Vosjan (Retailagenda) hebben verschillende gemeenten in de praktijk geëxperimenteerd met het opzetten en uitvoeren van eigen online kanaal om producten van lokale ondernemers aan te bieden.

Publicatie

In de nieuwe publicatie ‘Smart Distributie & Buy Local – leren van living labs’ staan de kansen, valkuilen en voorwaarden voor een succesvol lokaal online platform beschreven. Uit de experimenten in de lokale labs volgen negen succesfactoren die noodzakelijk zijn voor een goede basis. Factoren zoals concept, strategie, techniek, maar ook de betrokkenheid van ondernemers en een goede samenwerking blijken van essentieel belang. In de staat ook een stappenplan om als (winkel)gebied aan de slag te gaan met een online lokaal platform.
Download hier de publicatie

Video

Deze de succesfactoren en het stappenplan zijn samengevat in een informatieve video.
Bekijk hier de video.

Terugblik webinar

Op maandag 19 oktober heeft een aantal deelnemers aan het retailinnovatielab hun kennis en praktijkervaring gedeeld tijdens het webinar “Zo wordt een collectief online platform een succes”. De cases Groningen (Warenhuis.groningen.nl), Delden (Dorpsplein-delden.nl) en Hilversum (Winkelstraat De Gijsbrecht) stonden daarbij centraal.
Kijk hier het webinar terug.
Lees hier meer over de labs in Delden, Hilversum en Groningen.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.