Na de zomer heeft de Retailagenda de Retailinnovatie-challenges gelanceerd. Aan de hand van de aanmeldingen zijn nu uit de acht voorgelegde challenges vier vraagstukken geselecteerd. Elk vraagstuk wordt gezamenlijk uitgewerkt in een Retailinnovatielab.
Stakeholders van winkelgebieden, zoals gemeenten, centrummanagers, ontwikkelaars, retailers, marktpartijen of kennisinstellingen, konden intekenen op acht challenges. Er kon -tot 1 oktober 2018- worden gereageerd op onderstaande challenges:
- Nieuwe businessmodellen: hoe kunnen nieuwe/andere verdienmodellen & retailconcepten voor lokale retailers leiden tot nieuwe groei?
- Logistiek: hoe reduceren we drastisch het aantal vervoerbewegingen van en naar de retail en de consument?
- Loyalty: hoe vergroten we de binding en daarmee bestedingen en herhaalbezoek aan winkelgebieden en individuele ondernemers?
- Merkstrategie: hoe kunnen winkelgebieden door een hogere sociale meerwaarde vanuit het eigen DNA beter economisch presteren?
Extra deelnemers challenge loyalty
Voor het thema loyalty is nog ruimte voor gemeenten om deel te nemen. Neem voor meer informatie contact op met Tessa Vosjan, projectleider Kenniscreatie & innovatie van de Retailagenda: tessa.vosjan@retailland.nl, 06 5337 5601
Retailinnovatielabs
RetailInnovatielabs zijn ‘laboratoria’ waar eerst op lokaal niveau wordt geëxperimenteerd om de initiatieven vervolgens landelijk kunnen uitrollen. Het motto is “leren door te doen”. We willen buiten de gebaande paden treden, dus met partners met nieuwe ideeën (echt) nieuwe oplossingen in de praktijk ontwikkelen, testen en toepassen. Daarbij kiest ieder lab zijn eigen invalshoek. Hiermee willen we de innovatiekracht van de sector vergroten door professionele aanpak en uitwisseling van kennis. De Retailagenda ondersteunt de labs met kennis, een uitgebreid netwerk en een financiële bijdrage.