De retailsector is sinds woensdag 13 februari een nieuw kennisplatform rijker: Retail Insiders. Het platform biedt naast betrouwbare en actuele data een breed scala aan rapporten, publicaties, nieuws, cases en achtergrondinformatie over de totale on- en offline retailmarkt.
Een belangrijke doelstelling van Retail Insiders is versnippering van informatie tegen te gaan en relevante actuele data, informatie en kennis uit te wisselen. Goede, actuele informatie is nodig om als sector doeltreffend te kunnen inspelen op veranderingen in de keten en in het winkellandschap.
Het platform komt voort uit een van de oorspronkelijke 21 agendapunten van de Retailagenda, waarin de behoefte aan een goede centrale informatievoorziening staat omschreven. INretail en Thuiswinkel.org, beide partners van de Retailagenda, hebben het initiatief genomen om een centraal kennisplatform te ontwikkelen. De intentie daarbij is dat ook andere branches uit de sector zich aansluiten en alle beschikbare kennis en data gaan delen.
De sector kampt nog altijd met een teveel aan winkelmeters. ‘Met een beetje goede politieke wil is overaanbod op de detailhandelmarkt aan te pakken”, vertelt voorzitter Marijke van Hees aan Stadszaken. ‘Maar saneren is tien keer zo lastig. Dan is het essentieel goede cijfers te hebben. Retail Insiders biedt de helpende hand.’
Lees hier het hele artikel op Stadszaken