Alleen door middel van samenwerking kan grootschalige en onbeheerste sanering van de winkelgebieden in ons land worden voorkomen. Stakeholders moeten op verschillende niveaus gezamenlijk aan de slag, stelt Rabobank.
Ondanks de vele mogelijkheden gaat dat niet vanzelf, Retailers zijn vanouds namelijk meer gericht op elkaar beconcurreren dan op samenwerking. Het artikel is een vervolg op een eerder RetailTrends artikel (juni 2016) over visie en onderscheidend vermogen in winkelgebieden: Van cement naar concept. De kernpunten van het artikel kunnen als volgt worden samengevat:
- Als er niets gebeurt, dreigt voor winkelgebieden het ongunstige scenario van Ontwrichting. In dit scenario komen grote veranderingen in hoog tempo op de winkelgebieden af, waarbij stakeholders niet goed inspelen op deze veranderingen. Vervolgens doet de markt zijn ontwrichtende werk. Om het tij te keren zijn visie en onderscheidend vermogen nodig op verschillende niveaus: gemeente, winkelgebied, winkel. Dit is echter niet voldoende. Samenwerking is cruciaal om visie en onderscheidend vermogen in de praktijk te brengen
- Samenwerking kan op drie verschillende niveaus plaatsvinden: (i) binnen een groep van stakeholders, bijvoorbeeld tussen retailers onderling, (ii) tussen stakeholders, bijvoorbeeld retailers en vastgoedeigenaren, (iii) out-of-the-box: samenwerking met niet direct voor de hand liggende partijen zoals de cultuursector, het onderwijs en mediabedrijven. Op alle niveaus is nog veel winst mogelijk
- Samenwerking is logisch, maar komt op veel plaatsen moeilijk van de grond. Er zijn diverse hindernissen, waaronder gebrek aan regie in winkelgebieden, competenties van verschillende stakeholders en tegengestelde belangen. Het is belangrijk voor stakeholders om samen aan deze hindernissen te gaan werken. Als dit niet gebeurt, zal de markt het onderscheid gaan maken tussen stakeholders die wel en niet goed inspelen op de toekomst.
Download hier het artikel.
Lees hier het eerdere artikel van Rabobank