Na een lange, relatief rustige periode qua grote faillissementen is het de laatste tijd weer raak. Van speelgoedketen Intertoys tot luxe schoenenlabel Fred de la Bretoniere, en nu weer Cool Cat en Op=Op Voordeelshop. Het bewijst eens te meer dat wie in de sector werkt, gebaat is bij is bij een scherpe blik op de horizon wat functies en vaardigheiden betreft. Die alertheid geldt zowel voor werknemers als werkgever. Youfit@retail helpt daarbij.
Onzeker sector
Door de recente faillissementen zitten duizenden medewerkers met een onzekere toekomst. Die zijn gelukkig niet volledig ‘aan hun lot overgelaten’. Youfit@retail is onder andere in het leven geroepen om deze medewerkers te ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan. “Dat blijkt hard nodig, want gedupeerden zijn vaak totaal niet bewust van de mogelijkheden die ze hebben na een faillissement of reorganisatie”, aldus projectleider Karlien Haak.`
Omdat de retail een onzekere sector blijft, hamert Youfit@retail erop dat alle medewerkers zich beter preventief kunnen voorbereiden op zulke incidenten. “We staan klaar voor mensen die te maken hebben met ontslag, maar het is net zo belangrijk dat werknemers die hier nog niet mee te maken hebben, zich blijven ontwikkelen. Zo staan ze te alle tijden sterk op de arbeidsmarkt, juist als er iets gebeurt. In de onzekere retail-sector is het essentieel om met de toekomst bezig te zijn.”
Meer werkplezier
Via Youfit@retail kunnen medewerkers gratis loopbaanbegeleiding krijgen. Met behulp van tests en tips op de site komt het persoonlijk talent boven drijven. Hilde Stringa is een van de loopbaancoaches die persoonlijk ontwikkeladvies geeft. “Veel mensen hikken er tegenaan een loopbaantraject in te gaan. Ze weten niet goed wat ze ervan moeten verwachten. Maar het is een goede manier om erachter te komen of er qua werk nog een goede match is of dat iemand bijvoorbeeld meer in z’n mars heeft. Wij kijken dan hoe ze zich beter kunnen ontwikkelen. Door een cursus te volgen, bijvoorbeeld, waarbij ze handiger worden in bepaalde systemen of de klant nog beter leren te begrijpen. Dat geeft de carrière een boost en verhoogt het werkplezier.”
Ook voor werkgevers
Net als medewerkers moeten ook werknemers alert zijn op hun persoonlijke ontwikkeling, groei en toekomstmogelijkheden, zegt Haak. Veel ondernemers worstelen met het vinden en behouden van personeel. Tegelijkertijd groeit het aantal banen in de retail. Naar verwachting zullen in 2019 nog 6.000 nieuwe banen beschikbaar komen. “Dat roept vragen op. Wat zijn de mogelijkheden voor de ondernemers? Hoe speel je in op de online markt. Hoe zorg je dat je als bedrijf anderen een stapje voor bent, of nog beter, hoe kunnen ondernemers elkaars know how versterken? Youfit@retail biedt concrete oplossingen om na te denken over de toekomst en in gesprek te gaan over de ontwikkelingen die gevolgen hebben op werk en loopbaan. Zo komen we langs voor advies, kunnen een laagdrempelig loopbaanspreekuur houden in het bedrijf en organiseren verschillende workshops.”
Altijd blijven leren
“Er valt dus voor de gehele retail-sector nog genoeg winst te behalen”, concludeert Karlien. “Stilzitten is er voor de ondernemer en werknemer niet bij. Beide partijen zullen zich continu moeten aanpassen aan de veranderende markt en zich op een positieve manier moeten voorbereiden op de toekomst. Ongeacht of er nu wel of niet een reorganisatie aan zit te komen. Het is altijd relevant om je talenten te ontdekken, kennis te verkrijgen, jezelf interessant te houden voor de markt en te groeien in je passies. “Het zou steeds ‘normaler’ moeten worden om te blijven leren”, vertelt Karlien. En het zou vooral mooi zijn, als de sector daar gezamenlijk aan werkt.”
Meer informatie: www.youfitretail.nl