7 september 2022

Blijven zitten of verkassen? Verrassende omzetboost voor winkels na verhuizing

Centrumgebieden veranderen in rap tempo van functie. Het worden aantrekkelijke verblijfsgebieden. Daarbinnen wordt het winkelgebied vooral compacter. Concentratie en vitalisering van winkelgebieden stelt ondernemers die hun winkel niet binnen het aangewezen kernwinkelgebied maar net iets verderop hebben voor de keuze: blijven zitten of verkassen?

Jeroen WichersDat laatste kost geld en levert gedoe op. En dat zaait twijfel, vooral bij wie aan het eind van zijn carrière zit, een verhuizing en de investering niet meer waard vindt. “Deze ondernemers accepteren dat ze steeds minder aanloop krijgen. Collega’s die door willen moeten anticiperen,” zegt Jeroen Wichers, transformatiemanager voor de gemeenten Sliedrecht, Bodegraven-Reeuwijk en Gorinchem. “Uiteindelijk ben je daar ondernemer voor geworden; in een wereld die verandert moet je dóórondernemen.”

Wichers biedt ondernemers (vooral in vastgoed, maar ook retailers met of zonder eigen panden) op strategisch niveau begeleiding om het proces van verhuizing en transformatie makkelijker te maken. Steeds meer gemeenten die hun centrumfunctie willen versterken bieden subsidie aan, een substantieel bedrag dat de beslissing om de winkel te verplaatsen kan bespoedigen. Het Kadaster rolt een revitalisatieprogramma momenteel landelijk uit. Desondanks ziet Wichers dat een deel van de ondernemers twijfelt, het geld niet (over)heeft voor verhuizing. “Desondanks zien zij vaak iedere dag met lede ogen aan dat het rustiger wordt in de aanloopstraten.”

Verhuizen is een kwestie van rekenen. En goed luisteren

Kai HuijsmanKaj Huijsman, eigenaar Jones & Jones onderneemt al jaren, ook in Bodegraven. In de Kerkstraat, de plek die in zijn perceptie hét centrum was, vlak tegenover de kerk. Hij zag leegstand toenemen en de gemeente zag hetzelfde. “Er was sprake van extreem veel leegstand. De gemeente en het Kadaster hebben toen een gesprek met ondernemers en vastgoedeigenaren georganiseerd, een avond waarop kansen en dilemma’s besproken werden. In samenspraak is besloten het winkelgebied te verkleinen. Als ondernemer kun je twee dingen doen: de poot stijf houden en blijven zitten of verhuizen. De gemeente kwam met een verhuissubsidie die 50% van de kosten dekte. Een geluk voor vastgoedeigenaren en ondernemers met een eigen pand zoals wij was dat de panden bij verkoop van bestemming wisselden. Winkelpanden buiten het kernwinkelgebied kregen toestemming voor een bestemmingswijziging waardoor ze interessanter werden voor de markt. Voor ons was dat interessant, verkoop aan een ontwikkelaar leverde genoeg op.”

“We zijn 100 meter verderop doorgegaan, naar het kernwinkelgebied. Niet op de plek die ikzelf op ’t oog had trouwens. Dat was een oud en karakteristiek pand waar ik nogal verliefd op was. De dames die de winkel draaien hadden een ander idee, die wilden persé recht tegenover de Jumbo zitten, in een pand met minder uitstraling naar mijn idee. Maar ik heb me laten overtuigen, niemand beter dan zij die de winkel draaien kennen de plek, de klanten en lokale voorkeuren. Het heeft goed uitgepakt, de winkel doet het beter dan ooit. Mijn advies aan collega’s is dan ook: luister goed naar je medewerkers. Als je meerdere filialen hebt is het onmogelijk van elke plek exact te weten hoe de traffic daar is.”

Volgens Huijsman is verhuizen een kwestie van rekenen. “Staar je niet blind op verhuissubsidie. Onze verhuizing heeft 120.00 euro gekost, daarvan betaalde de gemeente dus de helft. Maar nog steeds is verhuizen een grote stap voor retailers, vooral deze tijd. Voor ons was die stap net iets makkelijker te maken omdat de opbrengst uit verkoop van ons pand goed was. Voor ondernemers die geen vastgoed te verkopen hebben hakt verhuizen er altijd in.”

Een grote rol in het hele proces speelde Jeroen Wichers, zegt Huijsman. “Hij begeleidde ons goed, was zeer betrokken. Hij kent de gemeente en weet hoe stroperig bureaucratische processen soms verlopen. Jeroen vormde een schakel tussen retailers, vastgoedondernemers en de gemeente. Hij hield de vaart erin, ging voor het beste resultaat voor alle partijen. Zonder hem hadden we het misschien niet eens gedaan, die verhuizing. Nu zijn we blij, het gaat heel goed met onze winkel in Bodegraven.”

Bakker Ammerlaan bakt door, 200 meter verderop

Dat verhuizen omzet een boost kan geven weet ook Joost Ammerlaan, mede-eigenaar van bakkersbedrijf Ammerlaan. Locatiebeleid geniet de aandacht binnen het 126-jarige familiebedrijf met 30 filialen. Dat resulteerde bijvoorbeeld in een verhuizing in Hillegersberg (Rotterdam) waar in 1997 een van de winkels werd geopend. De eigenaren zagen met lede ogen leegstand op deze locatie toenemen.

“Leegstand in de omgeving betekent minder toeloop, de locatie waar we zaten was allang niet de meest gunstige. In het centrumgebied werd weinig geïnvesteerd, visie ontbrak. Pas toen de handen ineen werden geslagen en zowel de gemeente als (vastgoed)ondernemers samen gingen werken kwam verbetering op gang. Er is op meerdere plekken geïnvesteerd in een compacter centrum en verbetering van panden. Toen zo’n mooi pand beschikbaar kwam, op 200 meter van de plek waar wij al jaren zaten, hebben we de stap gezet. Want precies op die plek zijn we weer onderdeel van de looproute, het cirkeltje dat winkelend publiek hier maakt.”

“We hebben zelf alsnog behoorlijk geïnvesteerd in het pand. We wilden een strakke inrichting, een uitstraling die bij ons past. In onze winkels wordt desembrood op de stenen vloer gebakken, door onze winkelmedewerkers zelf. De geur van versgebakken brood, maar ook de koffie en de sfeer maken onze winkels tot een ontmoetingsplek, ze hebben een buurtfunctie. Daarvoor moét je op de beste plek zitten, vinden we.”

“Zo’n verhuizing en verbouwing, het kost nogal wat. Verdien je dat terug? Eerst zag ik dat nog niet zo snel gebeuren, maar door de gezamenlijke aanpak van het gebied werd het ook voor ons aantrekkelijk om te investeren. Nu, een jaar na opening, ben ik heel blij met de manier waarop deze winkel zich ontwikkelt. We zijn tevreden.”

“Ik weet dat er meer ondernemers zijn die twijfelen: verhuizen of niet? Een algemeen advies kan ik niet geven, elke situatie is anders. Investeer vooral in wat dichtbij jezelf ligt, in waar jouw kracht zit. Waar het om draait is dat je voeling houdt met de manier waarop jouw klant zich beweegt. Voor een bakker is een fysieke winkel op een goede plek belangrijk. Wij doen veel online, maar ook daarvoor geldt: alle bestellingen worden door klanten opgehaald in onze winkels. Daarom focussen we op onze winkels én de consument.”

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.