Guido Verschoor is een van de experts van het reviewteam van de Retailagenda. Hij bekeek de transformatie-opgave van de bezochte binnensteden door zijn horecabril en schreef erover in zijn blog.
Dit voorjaar is de Retailagenda gestart met het reviewteam Lokale transformatie. Het team bestaat uit zo’n 20 experts uit uiteenlopende vakgebieden die een rol spelen bij de transformatie van een centrum. Denk hierbij aan horeca, citymarketing, woningcorporaties, vastgoed detailhandel, de culturele sector et cetera. Het team heeft inmiddels een aantal binnensteden bezocht voor een uitgebreide analyse van hun transformatieopgave, en daarbij gekeken vanuit verschillend perspectief. Binnenkort zullen nog meer steden worden bezocht. Alle kennis, ervaring, instrumenten en geleerde lessen rond transformatie worden in kaart gebracht en dit jaar met alle Nederlandse gemeenten gedeeld. Doel is het transformatieproces zo te helpen versnellen.
Horeca is belangrijke speler
Horeca-adviseur Guido Verschoor, van Van Spronsen & Partners, maakt deel uit van het team. Hij noemt het “een geweldig ervaring om vanuit al die verschillende disciplines met een positieve blik naar één vraagstuk te kijken.” Verschoor: “Ik doe mee met dit gave concept en kijk hierbij door de horecabril naar de stad. Niet alleen zien we dat horeca steeds belangrijker wordt (zowel in aantallen en soms als invulling van lege winkels), maar ook als functie (ontmoeten, verblijven). Horeca is dus een belangrijke speler dus bij deze ‘opgave’ tot transformatie.”
Stap voor stap
Zijn advies bij transformatie: ”Ga op zoek naar het ware verhaal van de stad, betrek bijtijds alle stakeholders bij de plannen – van horeca, musea, tot scholen en inwoners- en luister oprecht naar elkaar.”