Consumenten kopen steeds vaker lokaal. Ook het online shoppen groeit gestaag. Binnensteden veranderen steeds meer in multifunctionele gebieden waar winkelen, wonen, horeca en cultuur elkaar versterken. Vanuit die mix groeit de kern uit tot een plek met een maatschappelijk-sociale functie. Dit blijkt uit de derde impactanalyse, die de Retailagenda dit jaar liet uitvoeren.
In opdracht van de Retailagenda heeft onderzoeksbureau Q&A Insights & Consultancy medio dit jaar onderzoek gedaan naar het toekomstig winkelgedrag van consumenten en de impact hiervan op steden en kernen. Retailers, vastgoedeigenaren, gemeenten en consumenten is gevraagd naar hun verwachtingen voor de komende 5 jaar. De ontwikkelingen zijn samengevat in de rapportage “Samenwerken aan leefbare steden en kernen”.
Consument winkelt online en lokaal
In de toekomst verwachten consumenten minder vaak een dag(deel) te winkelen en daarvoor ook minder vaak de grote stad te bezoeken. Liever kiest men voor dichtbij; ruim 60% van alle aankopen vindt over 5 jaar lokaal plaats. Het winkelgedrag heeft impact op de winkelfunctie, waarbij het winkelaanbod steeds beter afgestemd moet worden op de lokale behoeften. Consumenten geven aan dagelijkse boodschappen het liefst lokaal te kopen, en bereid te zijn om te reizen of een grote stad te bezoeken voor branches zoals mode, elektronica en wonen.
Geen zin om te betalen voor bezorging
Ook het belang van online winkelen neemt naar verwachting verder toe, al vlakt de groei nu wel wat af. Opvallend op online gebied is het gebrek aan bereidheid om te betalen voor het bezorgen; bijna 70% van de consumenten geeft aan dat online shoppen voor hen dan minder aantrekkelijk wordt. Hier is overigens een opvallende tweedeling te zien naar leeftijd, want alleen jongeren (18 tot 29 jaar) zijn bereid om bezorgkosten te betalen.
Hulp nodig bij digitalisering
De groei van online maakt digitalisering een belangrijk thema. Driekwart van de ondervraagde mkb-ondernemers erkend het belang van digitalisering, maar meer 41% van de retailers geeft aan hiervoor niet de middelen en capaciteiten te hebben.
Van monofunctioneel naar multifunctioneel
Veel kernen zullen transformeren van een monofunctioneel (winkel-)karakter naar een multifunctioneel karakter. Naast winkelen worden functies als horeca, wonen, werken en ontmoeten & verblijven relevanter, blijkt uit het onderzoek. Jongeren hebben duidelijk meer behoefte aan een grotere diversiteit aan functies dan ouderen. Grotere gemeenten vragen om een bredere functiemix.
Krapte op arbeidsmarkt beïnvloedt winkelbeleving
Lege schappen, langer wachten voor de kassa, aangepaste openingstijden in winkels en horeca: 80% van de consumenten zegt er bijna dagelijks mee geconfronteerd te worden. Personeel vinden en binden is voor een groeiend aantal ondernemers een uitdaging. De overheid heeft volgens 61% van de ondernemers de taak het voortouw nemen om deze krapte op de arbeidsmarkt op te lossen. De meeste ondervraagde retailers zien zichzelf niet als onderdeel van de oplossing.
Groener, veiliger, duurzamer
Consumenten hebben een groeiende behoefte aan meer groen, veiligheid en duurzaamheid. Die wensen sluiten naadloos aan op de visie van gemeenten en retailers. Op steeds meer plekken staat verduurzaming van de kern (inclusief de panden) op de agenda. In dat laatste geval wordt niet alleen naar de gemeente gekeken; 90% van de ondernemers (zowel verhuurders als retailers) ziet verduurzaming van panden als een gezamenlijke opgave.
Download hier de rapportage: “Samenwerken aan leefbare steden en kernen”.
De uitkomsten van het onderzoek sluiten aan bij strategie van de Retailagenda. Die is gericht op drie centrale thema’s: transformatie, digitalisering & innovatie en human capital. De Retailagenda spant zich in om voor deze drie thema’s partijen bij elkaar te brengen en succesvol te laten samenwerken.