Als zich al een moment voordeed om als retailer meer op onlinemogelijkheden te focussen, is dat nu aangebroken. Winkelstraten zijn akelig leeg en wat de voorgestelde anderhalvemeter-afspraken betekenen in winkels is nog onduidelijk. Dat online belangrijker wordt is daarentegen zekerheid. Maar hoe pakken MKB-ondernemers de optimale inzet van online aan, voorkomen ze dat tijd, energie en geld wegvloeien in deze precaire periode? En zorgen ze ervoor geen kansen over het hoofd te zien? Om ze te helpen de stap te zetten van offline naar online start het Retail Innovation Platform vandaag, samen met Retail Insiders en Future-Proof Retail, het initiatief Eerste hulp bij online retail.
[Dit bericht is gepubliceerd op 10 april 2020. Kijk hier meer informatie over een nieuwe hulpronde, aanmelden kan tot 7 februari 2021]
Vanaf 20 april tot en met 30 april kunnen ondernemers zich aanmelden voor ondersteuning. Ze worden zo snel mogelijk in contact gebracht met studenten van hogescholen verbonden aan het Retail Innovation Platform, met name de studierichting Ondernemerschap & Retailmanagement, maar ook Commerciële Economie, Business Studies en Communicatie & Media Design.
“Op deze manier koppelen we retailers aan studenten. Garantie dat er een match tot stand komt kunnen we niet bieden, maar we doen wel ons uiterste best.”, zegt Mayke Steeman, projectmanager van het Retail Innovation Platform. “We zijn matchmakers, in een tijd dat retailers dolgraag online gaan maar niet in alle gevallen weten hoe ze het moeten aanpakken. Ze zoeken antwoorden, bijvoorbeeld op vragen hoe ze zich online kunnen presenteren en wat ze ervoor nodig hebben, hoe ze hun producten voor online inventariseren en voorraad beheren of hoe ze hun online aanbod het beste kunnen marketeren. Waar begin je, in deze rare tijd?”
Stap naar online
Hoewel er al intensief wordt samengewerkt tussen onderwijs en praktijk – Retail Innovation Platform en Future-Proof Retail zijn daarbij de schakels – wordt nu vol gas gegeven om ondersteuning op korte termijn concreet te maken. Hulp kan individueel of vanuit een projectgroep worden geboden, binnen vooraf vastgestelde opdrachten. Retailers worden -op afstand uiteraard- geholpen om nu de stap naar online te zetten. “Daarvan profiteren zij, maar ook de studenten”, zegt Mayke Steeman. “We merken binnen de Hogescholen dat het voor studenten op dit moment lastig is stageplekken te vinden of praktijkopdrachten voor vakken uit te voeren. Ook voor hen is dit een mooie kans om juist nu ervaring op te doen en kennis te delen. Ze gaan dan in de periode mei t/m half juli voor de ondernemers aan de slag.”
De enige investering die retailers moeten doen is tijd. “Als een student aan de slag gaat, verwachten we dat de retailer wekelijks contact heeft met de student (of projectgroep). Te denken valt aan 1 tot 2 uur per week. Zo kunnen eventuele tussenproducten en voortgang besproken worden, wordt de student goed begeleid en kan uiteindelijk het beste resultaat voor de retailer worden bereikt.”
Drie vraagstukken
MKB-retailers kunnen zich inschrijven op drie vraagstukken. “De eerste richt zich op de ondernemer die online wil maar niet weet wat daarvoor nodig is. Wordt het een eigen website, een collectieve met lokaal of landelijk bereik of webshop? Hoe richt je een website in en welke functionaliteiten zijn daarvoor belangrijk? Kun je het zelf of ga je met een leverancier, zoals een webbouwer, in zee? Welke vragen of eisen stel je aan een bureau dat jouw onlineactiviteiten op gang brengt?”
De tweede opdracht waarvoor gekozen kan worden is inventarisatie & advies voor producten en voorraadbeheer. Hoe bepaal je welke producten je online aanbiedt? Is dat het gehele assortiment of een deel hiervan? Hoe manage je voorraadbeheer? En waar kun je producten het best aanbieden: via je eigen website of die collectieve, die lokaal of zelfs landelijk bereik heeft? Of misschien toch een webshop of een platform?
Het derde adviestraject dat Eerste hulp bij online retail biedt richt zich op de ideale marketingstrategie om online te ondernemen. Ondernemers die een website hebben of nu maken krijgen daarbij hulp om deze zo optimaal mogelijk te vermarkten, waardoor vindbaarheid en optimale verkoop worden gestimuleerd. Studenten leveren een concreet online (strategisch) marketingplan voor de onderneming.
Retailers kunnen zich aanmelden van 20 t/m 30 april via het Retail Innovation Platform.