Winkelgebieden moeten continu in ontwikkeling blijven om hun eigen relevantie te waarborgen. Enkel een divers winkelaanbod is al lang niet meer genoeg om je te onderscheiden van concurrerende steden. Maar hoe onderscheid je je dan wél? De gemeenten Meppel, Hilversum, Zoetermeer en Eindhoven deden in het kader van de Retailagenda mee aan een pilot om dit uit te zoeken.
Het creëren van een ‘gastvrije binnenstad,’ naar Amerikaans en Engels model, kan een oplossing bieden. InRetail en de Retailagenda zochten uit hoe je die gastvrije binnenstad precies creëert. De resultaten van de pilot staan in de publicatie “Gastvrije binnensteden: successen en lessen.” Stadszaken.nl ging nader in op het onderzoek en schreef er een artikel over.
Gemeenten, retailers en vastgoedpartijen zoeken naar middelen om winkelgebieden aantrekkelijk te maken voor bewoners en bezoekers. Hierbij is enkel het winkelaanbod in het moderne retaillandschap niet meer voldoende. Tessa Vosjan, projectleider thema Kenniscreatie en innovatie van Retailagenda: ‘Voor een aantrekkelijk en succesvol winkelgebied kan je niet meer puur op verkooppunten steunen. Je moet sociale meerwaarde creëren, waarbij je consumenten boeit en bindt.’
Eén van de manieren om de sociale meerwaarde te realiseren, is het creëren van de ‘gastvrije binnenstad.’ Want, zo redeneren InRetail en de Retailagenda, een gastvrije uitstraling draagt bij aan een prettigere sfeer, wat tot herhaaldelijke bezoeken kan leiden. Bovendien kan zo een zichzelf versterkend effect ontstaan, waarbij enthousiaste bezoekers en bewoners zelf ambassadeur worden van het winkelgebied waar zij zich welkom voelen.
De gemeenten Meppel, Hilversum, Zoetermeer en Eindhoven deden mee aan deze pilot.
Lees hier verder op Stadszaken.nlD
Download publicatie
De resultaten van de pilot staan in de publicatie “Gastvrije binnensteden: successen en lessen.” Download hier de publicatie