23 februari 2021

Helft Nederlanders wil winkelen op afspraak

Niet-essentiële winkels zijn door de lockdown nog altijd gesloten. Winkeliers willen niets liever dan weer open. Open op afspraak wordt genoemd als oplossing om consumenten veilig te laten winkelen. Uit onderzoek van de Retailagenda blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse consumenten gebruik wil maken van deze mogelijkheid.

Winkeliers snakken ernaar om weer volledig open te gaan. Sinds kort kunnen klanten d.m.v. click & collect online bestelde artikelen aan de winkeldeur afhalen. Een volgende stap is winkelen op afspraak. In opdracht van de Retailagenda heeft Q&A Insights & Consultancy onderzoek gedaan onder ruim 4500 Nederlandse consumenten. Bijna de helft, 48% van de respondenten geeft aan om op afspraak te willen winkelen. Hierbij is gevraagd naar alleen winkelen voor maximaal 30 minuten, zonder gezinsleden of vrienden. Op deze wijze is sprake van gericht en gecontroleerd functioneel winkelen en is er geen ruimte voor funshoppen, waarbij mensen in grote getalen ongepland winkels bezoeken.

Hoe jonger hoe liever een shoppingafspraak

Bij mannen (50%) en vrouwen (47%) verschilt de shoppingbehoefte weinig. Wel zijn er meer verschillen te zien naar leeftijd. Hoe ouder de respondent, hoe minder men gebruik zal maken van winkelen op afspraak, blijkt uit het onderzoek. Daarnaast zijn er geografische verschillen. In het zuiden en westen van het land zal er meer gebruik gemaakt worden van deze optie dan in andere delen van Nederland

[Binnenkort volgt een uitgebreide rapportage over de impact van corona op de retail]

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.