Het innovatienetwerk CLICKNL is onderdeel van de Topsector Creatieve Industrie. CLICKNL koppelt onderzoekers aan ondernemende creatieven om te komen tot slimme oplossingen om de retail een stap verder te helpen. Jann de Waal is bestuurslid en maakt onderdeel uit van het topteam. Hij schetst een beeld van de inbreng van CLICKNL voor de Retaillinnovatie-agenda.
‘Wij zorgen ervoor dat er kennis over retail wordt ontwikkeld en het onderwerp op de kennis- en innovatieagenda wordt gezet, zodat ook hoge scholen en universiteiten praktijkgericht onderzoek kunnen doen. Door een overkoepelend platform voor lectoren op te zetten, stimuleren we dat die informatie ook weer onderling wordt uitgewisseld.
Door de transitie in de retail is er sterke behoefte aan nieuwe ideeën en technologieën. Wij buigen ons bijvoorbeeld over het gebruik van big data door winkelgebieden. We stimuleren de ontwikkeling van een laagdrempelige digitale infrastructuur zodat nieuwe winkel- en retailconcepten daar razendsnel van kunnen profiteren.’
‘In praktisch opzicht gaan we de field labs ondersteunen door creatieve professionals daadwerkelijk aan de gang te laten gaan met innovatie. Dat doen we nu al bij het Retail Lab in Den Haag. Daar zetten we ons netwerk in en geven een financiële startbijdrage. Naast Den Haag is men ook in Rotterdam, Amsterdam en Roermond actief als living lab. Je ziet overal de samenwerking tussen overheid, retail en creatieven ontstaan. Ontwikkelingen kunnen snel gaan. Tijdens een onlangs gehouden hackaton voor de retail, kwamen designers en ontwikkelaars met goede ideeën en apps die ondernemers echt helpen met de digitale transitie. Daar gaat Den Haag nu mee aan de slag.’
‘Alle kennis die wordt opgedaan willen we lokaal en landelijk verbinden. We blijven het onderwerp aanjagen, ook richting overheid. Retail heeft tenslotte ook een maatschappelijk belang.’
(Fotograaf: Bibi Veth)