Terugblik Retailagenda Festival 2022
De Retailagenda organiseerde samen met DNWS en Kern op maandag 7 november in het Spoorwegmuseum in Utrecht het Retailagenda Festival ‘DE WAARDEVOLLE BINNENSTAD’- route naar een positieve toekomst. De presentaties de kunnen worden gedeeld zijn nu terug te kijken.
Programma: plenair en 15 deelsessies
- Het festival werd geopend door Minister Micky Adriaansens. Tijdens het plenaire deel (10.00 uur) praten wij met de minister over het belang van bruisende binnensteden en gebieden, de rol die retail daarbij speelt en de aanpak die nodig is om gebieden weer tot bloei te brengen.
- Marijke van Hees, voorzitter van de Retailagenda gaf uitleg over de strategie, thema’s, tafels en acties van de Retailagenda en haar partners.
- Frank Quix van onderzoeksbureau Q&A presenteerde de resultaten van het derde analyse onder stakeholders van winkelgebieden. In opdracht van de Retailagenda is uitgebreid onderzoek gedaan onder gemeenten, ondernemers, vastgoedeigenaren en consumenten over hun kijk op de toekomst van winkels en (winkel)gebieden. Download hier
- Filosoof Ad Verbrugge sloot het plenaire gedeelte en geeft ons stof tot nadenken met zijn verfrissende bespiegelingen over de samenleving en de sleutelrol die retail daarbij speelt.
Deelsessies in drie rondes (12.00 -15.30 uur)
Tijdens 15 deelsessies verspreid over drie rondes werd het aspect publieke waarde verder uitgediept. Dit doen we aan de hand van prikkelende presentaties, rondetafelgesprekken en paneldiscussies waarbij het publiek kan meepraten. Er is keuze uit een breed scala aan actuele thema’s, zoals transformatie, stadsontwikkeling, versnipperd vastgoedeigendom, sociale meerwaarde, duurzaamheid, lokaal online, arbeidsmarkt, ondermijning en nog veel meer. Dit is het programma in het kort. Lees hier meer over de inhoud van de sessies en de sprekers.
RONDE 1:
Key note Steven Delva: Van particuliere welvaart naar publiek welzijn
Landschapsarchitect Steven Delva kiest bij de gebiedsontwikkeling voor een radicaal andere aanpak met het landschap als basis. Hij laat zien wat de kracht van groen kan zijn om de leefkwaliteit en economische meerwaarde van een gebied te vergroten.
Download hier
Toerisme als aanjager voor toekomstbestendige steden
Nederlandse steden zijn een belangrijke bestemming voor bezoekers. Nu het moment om te bespreken hoe bezoekers bij kunnen dragen aan de levendige, aantrekkelijke én beleefbare steden van morgen.
Met NBTC, Marketing Deventer
Download hier
Duurzame ambities voor een groene toekomst
De opgave om te verduurzamen biedt ook kansen. Hoe maak je als overheid, ontwikkelaar of ondernemer van een duurzame aanpak een succes?
Met panelleden uit de vastgoed- en de retailsector o.a. Ahold, Dille & Kamille, Colliers, Redevco
De retail voorbij; de consument vraagt om innovatie
Hoe kan de kennis van het profiel van een winkelgebied én de kennis van de consumentenprofielen bijdragen aan het succes van winkels en levendige kernen?
Met Saxion, Streetwise.
Download hier presentatie Streetwise
Download hier presentatie Saxion
Key note Gilbert Gooijers: De impact van internationale online ontwikkelingen op de nationale markt
Wat wordt de toekomst van de Nederlandse winkelstraten? In deze presentatie spreekt Gilbert over zijn recent opgedane ervaringen in Amerika op het gebied van Web3, Metaverse, NFT en wat het kan betekenen voor Retail en e-commerce. Ook de strijd tussen big box Retail en Big Tech komt ter sprake. In Nederland bevinden we ons op dit gebied nog in een vroeg stadium, maar kijk naar de kinderen om ons heen; ze hebben al meer virtuele dan fysieke bezittingen!
RONDE 2:
Key note Steven Delva: Van particuliere welvaart naar publiek welzijn
Landschapsarchitect Steven Delva kiest bij de gebiedsontwikkeling voor een radicaal andere aanpak met het landschap als basis. Hij laat zien wat de kracht van groen kan zijn om de leefkwaliteit en economische meerwaarde van een gebied te vergroten.
Download hier
Klantwaarde als drijfveer
De retailwereld is dynamischer dan ooit; het speelveld verandert in een ongekend tempo. Eén ding echter verandert niet: de klant is koning. Wat betekent het voor je bedrijf als je bij alles wat je doet tot in de kleinste details de klant centraal stelt? Green UP en Dille & Kamille laten zien hoe ze dat aanpakken.
Met Hans Geels (Dille & Kamille) en Serin Gokhan (Green Up)
Download hier de presentatie van Green Up
Iedereen een kans op de arbeidsmarkt
Investeren in menselijk kapitaal loont. Op welke manier kun je talent optimaal benutten en inclusief ondernemen? En wie helpt je daarbij?
Met o.a. UWV, Wereldhave, Youfit@retail, Landelijk Werkgevers Service Punt Gemeenten en ondernemers uit de foodbranche
Download hier
Grip krijgen op onze online wereld; een online deltaplan voor de winkelstraat
De tijd is rijp voor lokale, online platformen…. maar wel op basis van een krachtige, landelijke infrastructuur. Bij het werken aan de toekomst van fysieke winkels en winkelstraten moet er veel meer geïnvesteerd worden in het creëren van een eerlijker online speelveld.
Transformatie als stimulans voor de publieke waarde
Het publieke belang weegt steeds vaker mee bij de transformatie van centrum- en winkelgebieden. Tijdens een panelgesprek geven verschillende gemeenten voorbeelden uit de praktijk.
Met praktijkvoorbeelden uit Den Haag, Eindhoven, Roosendaal, Heerlen en Hengelo.
Download hier
RONDE 3:
Grote schoonmaak in de binnenstad: hoe (h)erken je ondermijning?
Wat doe je als ondermijning de veiligheid en leefbaarheid van binnensteden en kernen bedreigt? Met o.a. casus Weimarstraat in Den Haag, het CCV, City Deal ‘Zicht op ondermijning’, Avans Hogeschool
Download hier
Omgaan met versnipperd vastgoedeigendom
Versnipperd eigendom hoeft de ontwikkeling van een gebied niet in de weg te staan. Maar hoe ga je om met complexe eigendomsverhoudingen?
Met casus Winkelcentrum Schalkwijk in Haarlem en winkelcentrum Zuidplein in Rotterdam.
Download hier presentatie Winkelcentrum Schalkwijk
Downlaod hier presentatie Rotterdam
Slim inzetten op de innovatieve slagkracht van studenten
Studenten kunnen met hun kennis en inzet helpen om een winkelgebied te versterken. Dat levert alle stakeholders voordelen op. We zetten de kansen die samenwerking tussen beroepsonderwijs en ondernemers op een rij.
Met o.a. Retail Innovatie en Experience Campus, Matsi.nl, ROC Twente en KCH
Download hier
Leefbare kernen digitaal versterken; hoe pakken we dat aan?
Samenwerken aan een landelijk dekkende online infrastructuur. Wie doet er mee met lokaal digitaal?
Met o.a. Marcel Evers (Inretail), Jan Willem Wesselink (future city foundation), Monique van Esselbrugge (wethouder gemeente Eindhoven), Monique van Haaf (gedeputeerde provincie Overijssel), Michiel Flooren (lector Saxion)
Cultuur en publieksfuncties als hot spot van het centrum
Van onderwijs, bibliotheek tot stadsdeelkantoor; openbare functies kunnen populaire publiekstrekkers in de binnenstad worden.
Met o.a. gemeente Groningen (Forum) en poppodium Tivoli Vredenburg in Utrecht.
Download hier
Het programma wordt nog dagelijks uitgebreid met nieuwe boeiende sprekers, panelleden en praktijkvoorbeelden. Blijf op de hoogte en volg het festival via social media, de nieuwsbrief en de website van de Retailagenda. #dewaardevollebinnenstad
In het kort
9.30 – 10.00 uur Inloop en netwerken
10.00 – 11.35 uur Plenair deel met minister Micky Adriaansens (EZK)
12.00 – 12.45 uur Deelsessie ronde 1
12.45 – 13.45 uur Lunch en netwerken
13.45 – 14.30 uur Deelsessie ronde 2
14.45 – 15.30 uur Deelsessie ronde 3
15.30 – 16.30 uur Netwerkborrel
Aanmelden
Aanmelden kan via deze link. Deelnemers ontvangen ca. een week voor aanvang het uitgebreide programma en informatie over inschrijven voor de deelsessies.
Praktische informatie
Datum: 7 november
Tijd: 10.00 – 16.30 uur
Locatie: Spoorwegmuseum Utrecht, Maliebaanstation 16 3581 XW Utrecht
Toegang is gratis
Contact: info@retailland.nl