13 juli 2023

Matsi.nl: gouden kans om de veelzijdigheid van retail te ontdekken

Samenwerken is de manier om ambities binnen de Retailagenda te verzilveren. Ook op het vlak van human capital. Gemotiveerde medewerkers met hart voor retail maken het verschil. Voor klanten, ondernemers en winkelgebieden. Laat jongeren daarom ontdekken hoe aantrekkelijk het vakgebied is en welk carrièreperspectief daarin voor hen is weggelegd. Het liefst in eigen omgeving want daarmee blijft (of wordt) het lokale winkelgebied alleen maar beter. In Overijssel hebben ze geluk, daar is Matsi.nl de verbinder tussen onderwijs, retail en de overheid.

Matsi.nl. is een onderwijs initiatief van het ROC van Twente en CSG Reggesteyn in samenwerking met de gemeente Rijssen-Holten en de provincie Overijssel. Die samenwerking levert al een tijdje een win-win situatie op, learning community Matsi.nl maakt hier het verschil. Dat doet Matsi.nl.nl zo goed dat het prijzen oplevert: een tweede plek als Praktijk in de klas dit jaar en de Onderwijsprijs Overijssel in 2022. Noem dit gerust een best practice, inspiratie voor veel meer plekken in Nederland.

Vakkenvuller
Jamar Pluimers, docent commerciële economie op ROC Twente en projectcoördinator van Matsi.nl legt uit hoe ze het aanpakken. “We zijn een platform dat partijen samenbrengt. De partners hebben eigen uitdagingen maar zoeken elkaar niet vanzelfsprekend op om oplossingen te vinden. Onderwijs staat te vaak ver van de praktijk af, gemeenten zien problemen in hun binnensteden groeien terwijl ondernemers in diezelfde centra ook uitdagingen kennen, ook op het gebied van human capital. De branche heeft er baat bij dat voldoende mensen worden opgeleid voor het mooie retailvak.”

Werken in de winkel nog steeds afgedaan met een baantje als vakkenvuller, weet Pluimers. “Onterecht, maar dat imago blijft hardnekkig de kop opsteken. Dankzij Matsi.nl ontdekken jongeren dat retail meer is dan vakkenvullen. Dat doen we door studenten en leerlingen enthousiast te maken voor het retailvak. In eigen omgeving mogen ze praktijkervaring opdoen. Niet via de traditionele meewerkstage maar door ze echt verantwoordelijk te maken. Ze runnen een winkel, doen marktonderzoek, schrijven zelf businessplannen, ontwikkelen apps; ze doen van alles. Als docent gun ik studenten dit soort kansen. In de praktijk leren, op een ander niveau dan gebruikelijk is. Ze worden enthousiast voor het retailvak en groeien op persoonlijk vlak en worden weerbaar gemaakt. Interesse wordt aangewakkerd, ineens ontdekken en ervaren ze zelf hoe veelzijdig werken in de winkel is.”

Kruidnootje
Hoe dit in de praktijk vorm krijgt legt Pluimers graag uit. Hij denkt meteen aan bakkerij Nollen, met wel negentien vestigingen in Overijssel een bekende ondernemer. “Nollen koesterde al lange tijd de wens ook een vestiging in Rijssen te openen, in een marktgebied waar al veel bakkers actief zijn. Door de succesvolle samenwerking met pop-up store ’t Kruidnootje (een pepernotenwinkel door studenten en leerlingen bedacht, red.) zijn we intensiever gaan samenwerken. Nollen opent door deze samenwerking een nieuwe bakkerswinkel, community Matsi.nl vestigt zich daarnaast. Aan de voorzijde van ons pand komt een permanente branding store waar de verschillende thema’s waaraan gewerkt wordt te zien zijn. Zo krijgt een nieuwe ondernemer die naar Rijssen komt maar ook het winkelgebied zelf een impuls.”

HEMA take over
De HEMA in Rijssen is nog zo’n mooi voorbeeld, een uitkomst van samenwerking binnen het platform. “Dit filiaal werd een week lang fysiek gerund door studenten (mbo) en leerlingen (vmbo), zij kregen verantwoordelijkheid voor het totale werkproces. Het is een leerzaam proces, ze komen van alles tegen. Van het maken van planningen en roosters tot het op orde houden van de schappen. Want die winkel moet natuurlijk wel open, op vaste tijden ook. Is er voldoende bemanning, klopt het assortiment? Alles wordt door studenten en leerlingen aangestuurd. De kans die ze hier krijgen om te ontdekken wat het betekent een filiaal te managen levert zoveel enthousiasme op, dat is in lessen op school niet te vangen.”

Werken in de retail wordt ook binnen het bestaande lesprogramma geïntegreerd. In vakken zoals CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming), in keuzevakken presenteren, promoten en verkopen. Niet off-the-record, als opdracht voor school, maar nu door een levensechte reclamecampagne te ontwikkelen. “Op die manier wordt Nederlands in de retailpraktijk verweven. Want er moeten ook promotieteksten geschreven worden voor de website van de winkel, voor social mediakanalen. Leerlingen posten zelf elke dag van alles, nu worden ze gedwongen na te denken hoe zo’n tekst overkomt bij de consument. Leren is vaak abstract, onze studenten krijgen de kans in real te groeien.”

Matsi.nl beweegt zich niet meer in de luwte, de provincie Overijssel kijkt al langer mee en wil het liefst dat de community ook buiten Rijssen-Holten liefde voor- en ervaring in retail gaat aanjagen. “Na de zomer mogen we ons verhaal toelichten aan alle centrummanagers van de provincie. Misschien dat we straks op meer plekken aan de slag kunnen gaan.”

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.