4 mei 2022

Misschien moet de klap voor winkels nog komen

Het CBS ziet een stijging van het aantal fysieke winkels. Betekent dit ook echt een opleving van de retail? Retailagenda voorzitter Marijke van Hees reageert in Binnenlands Bestuur met een nuancering van de cijfers.

Voor het eerst in tien jaar is het aantal fysieke winkels in Nederland in 2021 weer toegenomen. Is er sprake van een trendbreuk? Het CBS becijferde deze week dat het aantal fysieke winkels in Nederland vorig jaar met 655 is gestegen tot bijna 84.000. Nog lang niet zoveel als de 96.000 uit het recordjaar 2010, maar toch. Is er na ruim tien jaren van daling van het aantal winkels sprake van een nieuwe trend? Binnenlands Bestuur stelde Marijke van Hees, voorzitter van de Retailagenda, een reeks vragen.

Ziet u in de jongste CBS-cijfers een trendbreuk?
MvH: Van Hees: ‘Daarvan is pas sprake als deze ontwikkeling de komende jaren doorzet. Om de effecten goed te beoordelen moet je weten waar die nieuwe winkels zitten. Zijn ze echt de kern aan het versterken? Dat kan ik nog niet afleiden uit dit eerste CBS-materiaal. Wat ik zelf opvang, is dat je in de centra vooral meer kleine verkooppunten van supermarkten en ‘daghoreca’ ziet. Een bakkerij waar je ook koffie kunt drinken, bijvoorbeeld. Op die manier wordt de levendigheid van de centra gediend, mits de invulling op den duur niet te eenzijdig wordt.’

Ziet u veranderingen in het type winkels?
MvH: ‘De terugloop zat de afgelopen jaren vooral bij non-food. Daar is ook nu nog helemaal geen trendbreuk zichtbaar. Uit de laatste CBS-cijfers blijkt dat het aantal winkels daar nog verder achteruit gaat. De boekwinkels, de schoenenwinkels – dat gaat echt niet meer worden wat het vroeger was.’

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.