In het handboek ‘Het verbonden winkelgebied’ staan praktische tips en adviezen voor collectieven, centrummanagers, ondernemers en andere partijen die helpen bij het opzetten van een effectieve en duurzame digitale marketingstrategie van hun winkelgebied.
Om teruglopende bezoekersaantallen en dalende winkelomzetten in een winkelgebied tegen te gaan werken ondernemers, gemeentes en andere stakeholders steeds vaker samen om het winkelgebied toekomstbestendig te maken. De online marketing speelt daarbij een steeds belangrijkere rol binnen de totale strategie. In de praktijk is de digitale marketing van collectieve winkelgebieden echter vaak weinig succesvol.
Het onderzoeksproject ‘Collectief Online’ deed twee jaar lang onderzoek onder collectieven in binnenstedelijke winkelgebieden (aanbodzijde) en consumenten die stedelijke winkelgebieden bezoeken (vraagzijde). Dit vormt de basis voor het handboek ‘Het verbonden winkelgebied’. Naast de onderzoeksresultaten bevat het boek vooral praktische tips, praktijkvoorbeelden en een uitgebreide toolkit met stappenplan en diverse checklists om zelf aan de slag te gaan.
Het doel is dat collectieven zelf een effectieve en onderbouwde collectieve marketingstrategie kunnen ontwikkelen en marketingkanalen en -activiteiten kiezen die meerwaarde hebben in de ogen van consumenten.
Collectief Online is een samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam, Universiteit Utrecht, Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS), Stad&Co, Q&A Research & Consultancy en Ik Onderneem!