Nederland als aantrekkelijke internationale winkelbestemming

13

Wat houdt deze afspraak in?

NBTC Holland Marketing heeft het initiatief genomen tot de Holland Shopping Alliance, een alliantie waarbinnen betrokken partijen nauwer gaan samenwerken om Nederland internationaal sterker te profileren als aantrekkelijk land om te winkelen. Het doel: de bestedingen in Nederlandse winkels vergroten. De volgende activiteiten staan daarbij centraal.

  1. Kennisuitwisseling tussen sectoren en partijen.
  2. Identificeren van kansen die cross sectorale samenwerking biedt.
  3. Organiseren van markt- en sectoroverstijgende marketingcampagnes.

Wat willen we ermee bereiken?

Het aantal internationale bezoekers stijgt: vorig jaar waren het er 14 miljoen. Dit betreft een stijging van tien procent vergeleken met 2013. Gezamenlijk geven deze bezoekers ruim € 5,7 miljard uit, waarvan nu ruim € 600 miljoen aan winkelen. Bijna de helft van deze bestedingen doen zij bij mkb-bedrijven, bij voorkeur in de fysieke winkelomgeving. Internationale bezoekers leveren daarom zowel economisch als maatschappelijk een bijdrage aan ons lokale voorzieningenniveau. Door Nederland als shoppingbestemming te profileren, willen de partijen de verblijfsduur van bezoekers verlengen en het bestedingsniveau vergroten. Zo verblijft een Chinese bezoeker gemiddeld 1,6 nachten in ons land. Van een langere verblijfsduur profiteren niet alleen hotels maar ook het bredere voorzieningennetwerk in stad en regio.

Kortom, de Holland Shopping Alliance wil de benodigde commitment bereiken op zowel financieel als inhoudelijk vlak, om op basis van een gezamenlijke strategie het aantal winkelende internationale bezoekers en hun bestedingen in Nederland te vergroten.

De Holland Shopping Alliance nodigt andere partijen van harte uit om zich aan te sluiten bij dit initiatief en zich te melden bij NBTC Holland Marketing.

Wanneer vindt de uitvoering plaats?

Gestart is met een project gericht op Azië.

In 2017 zet NBTC, samen met partners, Nederland internationaal op de kaart als cultuurbestemming en als land waar creatievelingen al 100 jaar wereldwijd vernieuwing brengen in architectuur en design. Tijdens de Internationale Tourismus-Börse (ITB) in Berlijn wordt het themajaar Mondriaan tot Dutch Design officieel gelanceerd.

Wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Kijk op www.nbtc.nl voor de laatste ontwikkelingen.

Wie doen aan deze afspraak mee?

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.